עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

מגש לחלות שיש בו פסוקים ללא שם ה' המפורש, או תחתית של סיר שמניחים על השיש ועל התחתית מניחים את הסיר שלא ינזק השיש, שיש בתחתית פסוקים גם ללא שם ה', האם הם מותרים בשימוש דהיינו להניח החלות או הסיר?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 17.11.2022

שאלה:

מגש לחלות שיש בו פסוקים ללא שם ה' המפורש, או תחתית של סיר שמניחים על השיש ועל התחתית מניחים את הסיר שלא ינזק השיש, שיש בתחתית פסוקים גם ללא שם ה', האם הם מותרים בשימוש דהיינו להניח החלות או הסיר?

תשובה:

ראיתי בספר גנזי הקודש (פי"ב ס"ה) שכתב בשם הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ זצ"ל דכלים, וכן מפות לכיסוי חלות וכדו', שכתוב עליהם פסוקים או מאמרי חז"ל ללא שם ה', מותרים בשימוש מאחר ואין נמחק הכיתוב ע"י השימוש בכלי. אבל אין להכניסם למקומות המטונפים. וכשנשברו הכלים, די לגנוז את הכיתוב הקדוש בלבד, וכגון צלחת עם כיתוב "והדרת פני זקן" שנמצא ליד ציור של אדם המכבד זקן, אין חיוב לגנוז כולה ומספיק לגנוז את הפסוק, ע"ש. שו"ר בספר אמת ליעקב (יו"ד סי' רפג הע' 201) שנשאל האם מותר לחקוק על גביע כסף שנותנים למתנה הנוסח דלהלן, "ורב שלום בניך, אל תקרי בניך אלא בוניך ויזכה לכל בניך לימודי ה'". והשיב, נראה שמותר לעשות כן, דגביע כסף אינו עלול לבוא לידי בזיון. וגם מכיון שכותבים חצאי פסוקים ביחד עם מאמרי חז"ל, אין זה אלא תורה שבע"פ שמותר, ע"ש. ודון מינא ואוקי באתרין (אלא שמה שהוסיף אין זה אלא תורה שבע"פ לא הבנתי הנפקא מינא בין תורה שבעל פה לתורה שבכתב). לכן להלכה, בנידון השאלה שלנו, מותר להשתמש במגש זה או תחתית הסיר ובלבד שלא יהיה כתוב שם ה' המפורש [וראה עוד ש"ע (יו"ד סי' רעו סי"ג) ובב"י (יו"ד סי' רפג) ובמ"ב (סי' כד ס"ק ט ובסי' תרלח ס"ק כד ובסי' מ ס"ק ג) ובספר גנזי הקודש (עמ' צה)].