הנה בענין זה אציג לך מה שכתבתי בגליון "עונג שבת": יש להשיב על מה שראיתי להג"ר אבנר קבץ שליט"א שהסתפק במדור זה בדבר קליפות של ביצים שכיום נותנים אותם לתרנגולים וכו'. הן אמת אף שפשוט וברור בספרי מרן מאור ישראל זצוק"ל שקליפות של ביצים הם מוקצה (כמבואר בהליכות עולם ח"ב עמ' רי – ריא) והאי טעמא כי קליפות של ביצים לא ראויים למאכל בהמה וכמו שכתב בכה"ח (סי' שח אות קפ), והוא פשוט. וכ"ה באחרונים. ואמנם ראיתי לחכם אחד באיזה מקומן שכתב שבימינו ישנם עופות שאוכלים מקליפות הביצים ומניחים להם את הקליפות בתוך התערובת כי יש בזה סידן וא"כ לא הוו מוקצה, ע"כ. ויש לי להוסיף דשמא יש לצרף מש"כ בשלטי גיבורים (פרק נוטל אות ג) דמנהג העולם לטלטל קליפי אגוזים ושקדים אע"פ שאינם ראויים אף לבהמה וסומכים על רש"י (שבת קמג. וביצה ב.) והובא בכנסת הגדולה בהגהות הטור, ע"ש. ואף שמרן זצוק"ל בספרו הליכות עולם (שם עמ' ריא בבאו') כתב דרש"י שיטה יחידאה ובפרט שקיבלנו הוראות מרן שפסק דלא כרש"י. ושמא מה שנתייסד המנהג בזה הוא קודם שיצא ספר הש"ע לאויר העולם ונהגו כן קודם שקיבלנו על עצמינו הוראות מרן וכמש"כ בכיוצ"ב בשלחן גבוה (כללי הש"ע, אות טו). מ"מ אחר שעינינו הרואות שהתרנגולים אוכלים קליפות הביצים יש להקל בזה ולצרף סברת הרב שלטי גיבורים. ועי' בשו"ת שרגא המאיר (ח"ו סי' קסג אות ט) שנשאל על מש"כ שכנה"ג שקליפות ביצים אינם ראויות אף למאכל בהמה ועופות, והרי חזינן שעופות אוכלים קליפות מהביצה. וע"ז השיב הרב שרגא המאיר שבודאי יש לחלק בין ביצים שנולדים מחדש או ישנים, ע"ש. ושמא כוונתו למש"כ הבא"ח (פ' מקץ ש"ש אות טו) דאף שקליפות אוכלים אותם התרנגולים, לא מהני, דיש אומרים שאין אוכלים אלא קליפי ביצה שאינם מבושלים ולא המבושלים, ע"ש. והוסיף שם בבא"ח עוד טעם דאף שאוכלים אותם מזקי להו ובעל הבית קפיד ואינו רוצה שיאכלו אותם ודמי לדג מלוח וכו', ע"ש. עכ"פ לב' הטעמים שהובאו בבא"ח, חזינן היום במציאות שמאכילים לתרנגולים קליפות של ביצים והם אוכלים ללא הבדל בין מבושלים ללא מבושלים, וכן בעל הבית לא קפיד בהכי, לכן נראה דהמטלטל קליפות של ביצים, יש לו ע"מ שיסמוך.