עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

אדם שהוזמן לחתונה מעורבת נשים וגברים יחדיו ואינו יכול להימנע מלבוא מחמת הקירבה המשפחתית, מה יעשה?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 24.09.2022

שאלה:

אדם שהוזמן לחתונה מעורבת נשים וגברים יחדיו ואינו יכול להימנע מלבוא מחמת הקירבה המשפחתית, מה יעשה?

תשובה:

בחיוב הפרדה בין גברים לנשים ובחומר הדבר ראה בגמ' (סוכה נא.) וברמב"ם (הל' יום טוב פ"ו הלכה כא) ובש"ע (אור"ח סי' תקכט ס"ג). וראה שם שער הציון (שם ס"ק כא) ובמ"ב (סי' שלט ד"ה להקל) ובפלא יועץ (ערך חתן) ובקשו"ע (סי' קמט ס"א) ובשו"ת יבי"א (ח"ג חלק אבן העזר סי' י אות ט). וראה בשו"ת תשובות והנהגות (ח"ב סי' תרנא) שכתב דרבנים המשתתפים בחתונה מעורבת, הם חוטאים ומחטיאים את הרבים ומחללי שם שמים ברבים דאסור להשתתף בשמחות מעורבות. ומי שלא נזהר בזה, הוא בכלל חוטא ומחטיא, ע"ש. וידידנו הג"ר אליהו כהן שליט"א בעל מחבר ספר מעדני מלך המציא לידינו מה שאמר מרן זצוק"ל וז"ל (והודפס בס' מעדני מלך ח"א פי"ג) וז"ל, בעוונות הרבים היום פשתה המספחת, כשיש חופה או בר מצוה מתחברים אנשים ונשים ומרקדים יחד, "ושעירים ירקדו שם". זה לאו מן התורה. אוי להם על שברם, מה יענו ליום פקודה. על כל תפיסה כזו עוברים בלאו מהתורה וחייבים מלקות, ויש אומרים שזה מאביזרייהו דעריות שיהרג ואל יעבור, ע"כ. ובמכתב להגאון ר' משולם צוברי ז"ל (הובא גם בס' מעדני מלך) כתב מרן זצוק"ל בכתב ידו בשם הבבא סאלי זצוק"ל שהמחלה הארורה (שעוד היתה בתקופתו לא בממדים שיש היום ה"י) הינה בגלל חוסר קדושה וצניעות, והדברים מבהילים, ע"ש. וכבר כתבו כל גדולי ישראל בזה. ויש מהם שכתבו שמי שגורם להרקיד אנשים ונשים בתערובת, אין קץ לעונשו בעולם הבא וגורמים קללה לעצמם כל ימי חייהם, וגם בעולם הזה יכולים להיפגע מזה חלילה. ועי' בזה עוד בספר שובע שמחות למרן הראשון לציון רבינו יצחק יוסף שליט"א (ח"א עמ' רסט). ולעיל הבאנו בשם התשובות והנהגות דהוי גם חילול ה' וידוע גודל עוון חילול ה' רח"ל. והנה כיום שבכל משפחה יש גם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות שעורכים חתונות מעורבות, נשים וגברים יחדיו, ואינם מבינים בחומרת האיסור ואף כועסים הם על בני משפחתם השומרי תורה ומצוות שנמנעים לבוא לאירוע המעורב, ופעמים מדובר בבני משפחה בקירבה ראשונה, כגון אח או אחות. והנה הדבר ברור שאין שום היתר להשתתף בחתונה שיש בה ריקודים מעורבים. ואף אב המצוה לבנו להגיע לחתונה מעורבת, אסור לבן לשמוע לאביו בזה וכמבואר בש"ע (יו"ד סי' רמ סט"ו), ופשוט. וכ"פ בילקו"י (כיבוד או"א פ"ט סנ"ה עמ' רנב). ואמנם רשאי לילך לחופה באופן שלא יתערבב עם הנשים, יאמר 'מזל טוב', ויצא מן המקום. ואם ייחדו לו מקום שלא רואה ריקודי נשים ולא ישב בתערובת נשים וגברים אלא רק בני משפחתו, יהיה מותר. ובכל אופן כדאי שיתייעץ עם חכם היאך הדרך ישכון אור. ולגבי השתתפות נשים בחתונה מעורבת. הנה בספר הליכות בת ישראל (עמ' ק) כתב בשם הגרב"צ אבא שאול זצ"ל דמותר להן לשהות שם, אלא אם כן יש חשש שיזמינו אותן לרקוד ויאלצו להיענות לבקשת בעלי המשפחה ולא יוכלו לסרב, ובודאי שאסור להן בתכלית האיסור לרקוד שם, אף בפני עצמן. והרצוי שלא לשהות שם אלא בחופה או בז' ברכות, ע"ש (כל זה בודאי שמוכרחת להיות שם כגון שאם לא תהיה שם יהיה מחלוקת במשפחה וכדו'). הלכך להלכה, אסור בתכלית האיסור להשתתף בחתונות מעורבות, נשים וגברים יחדיו, והוא עוון חמור מאוד מאוד. ומי שגורם להרקיד אנשים ונשים יחד, מביא עליו קללה ה"י. ואמנם בעל תשובה שהוזמן לחתונה כזו ואין לו אפשרות להתחמק, משום שזה חתונה של קרובי משפחה מדרגה ראשונה כגון אח או אחות וכדו', יבוא לחופה יאמר 'מזל טוב' ויצא מיד ואין לו לחשוש אם תהיה מחמת כן פגיעה ומחלוקת בתוך המשפחה. ואם אינו יכול לצאת ומייחדים לו מקום בנפרד עם מחיצה, כדאי שיתייעץ עם חכם שמכירו מה לעשות. וגם אם אביו ואימו מצווים עליו ללכת לחתונה מעורבת, גברים ונשים, אסור לשמוע להם. וגם נשים יזהרו לכתחילה שלא לשהות במקומות כאלו, ובפרט כאשר יש חשש שיאלצו לרקוד במקום כזה שהוא עוון חמור שבזה בודאי אסור להיות שם. וילכו לחופה לומר 'מזל טוב' ויצאו וכאמור. ואם יש חשש למחלוקת במשפחה, אישה יכולה לשהות שם ובתנאי שלא תבוא חלילה לריקוד בפני גברים.