עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

אדם שקנה כמה בגדים שמברך עליהם 'שהחיינו', האם צריך לברך 'שהחיינו' על כל בגד ובגד, או שמא יברך על בגד אחד 'שהחיינו' ויפטור את כולם?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 08.11.2022

שאלה:

אדם שקנה כמה בגדים שמברך עליהם 'שהחיינו', האם צריך לברך 'שהחיינו' על כל בגד ובגד, או שמא יברך על בגד אחד 'שהחיינו' ויפטור את כולם?

תשובה:

רבינו אשר בר חיים בספר הפרדס (עמ' עא) כתב, ונ"ל שהנכנס לעיר שרבים מהם חבריו וקרוביו, מברך ברכה אחת לכולם ודיו, וא"צ לברך על כל אחד ואחד בפני עצמו. וזוהי הדרך הנכונה כפי הסברא וכו', ע"כ. וכתב בחזו"ע (ברכות, עמ' תכז) נראה דמיירי שרואה את כל אוהביו בפעם אחת, הלכך סגי בברכה אחת, אבל אם יש הפסק בין אחד לשני, צריך לברך על כל אחד ואחד. וכ"כ הגאון מהרש"ם בדעת תורה (ר"ס רכה) בשם הרב דעת קדושים, שאם באו שני חבריו בפעם אחת יברך 'שהחיינו' פעם אחת לשניהם, אבל אם השני בא אליו אחר שכבר בירך על חבירו הראשון, צריך לברך שנית. וכ"כ בספר אהלך באמיתך (עמ' קס). וע"ע בשו"ת ראב"י אב"ד (סי' לג) שכתב, שאפי' אם ראה מאה מלכים ביום אחד, מברך על כולם, כמו ברקים ורעמים המופסקים, שכל ברק ורעם הוא דבר בפני עצמו. וגם שם הכוונה שראה את המלכים בזה אחר זה, שיש ריוח בין אחד לשני, אבל אם הנה המלכים נועדו עברו יחדיו ורואה אותם בבת אחת, בודאי שברכה אחת לכולם. וכ"כ הגר"ז בסדר ברכת הנהנין (פי"ג הלכה יג), שהרואה מלך אחר או חכם אחר, באותו היום, בזה אחר זה, צריך לחזור ולברך. ועי' בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' כב). ואף שהרב דבר שמואל (סי' רסד) כתב, שאף שהיה נראה להצריך ברכת הראיה לכל אחד מהנראים לו בזה אחר זה, אולם לצאת ידי ספק הנכון לכוין בברכה ראשונה שמתכוין שלא לצאת בה, הוא על צד היותר טוב, ואין כוונה זאת מעכבת, ע"ש. ובחזו"ע בהלכה למעלה (עמ' תכז) דמי שחזר לעירו אחר שלושים יום, ויש לו שם רעים אהובים רבים, די בברכת 'שהחיינו' אחת לכולם. במה דברים אמורים כשראה את כולם במעמד אחד, אבל אם ראה את חבריו בהפסק, זה אחר זה, יברך על כל אחד ואחד, ע"ש. וא"כ כל זה גם בנדו"ד שאם לובש הבגדים במעמד אחד יברך על בגד אחד 'שהחיינו' ויכוין לפטור השאר. אבל אם לובשם בהפסק, כגון אחד בבוקר ואחד בצהריים או למחרת, יברך על כל אחד ואחד. וכן עי' בחזו"ע (ימים נוראים, עמ' צג) שכתב שבברכת 'שהחיינו' יכוין לפטור כל מיני פירות שלפניו מברכת 'שהחיינו', ע"ש. והיינו מכיון שאוכלם באותו מעמד יכוין בברכת 'שהחיינו' להוציא את כל הפירות שלפניו. וע"ע ביבי"א (ח"ד חאו"ח סי' יט, תשפ"א) בכה"ח (סי' רכג ס"ק ל), ודו"ק. הלכך להלכה, מי שקנה בגדים שצריך לברך עליהם 'שהחיינו', אם לובש הבגדים במעמד אחד, יברך על בגד אחד 'שהחיינו' ויכוין לפטור השאר. אבל אם לובשם בהפסק, כגון אחד בבוקר ואחד בצהריים או למחרת, יברך על כל אחד ואחד. ובזה יש לומר גם בהקשר לשאלה האם כשרואים שני חכמים באותו מעמד צריך לברך על שניהם ברכת 'שחלק מחכמתו ליראיו'. וע"פ האמור אם רואה אותם באותו מעמד, די שיברך פעם אחת על שניהם. ואם רואה אותם אחד אחר השני, כגון שהולך לבית של גדול אחד ולאחר מכן לבית של גדול אחר, יברך על כל אחד ואחד.