עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

אני אבלה, ובימים אלו וכן בימי החנוכה יש מסיבות לילדים שלי (ופעמים שגם הם מופיעים בהצגה וכדו') האם מותר ללכת, שהרי לאבא אין כל כך שייכות שם ובפרט שיש נשים ששרות ואסור לגבר לשמוע שירת נשים?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 22.12.2022

שאלה:

אני אבלה, ובימים אלו וכן בימי החנוכה יש מסיבות לילדים שלי (ופעמים שגם הם מופיעים בהצגה וכדו') האם מותר ללכת, שהרי לאבא אין כל כך שייכות שם ובפרט שיש נשים ששרות ואסור לגבר לשמוע שירת נשים?

תשובה:

האיסור לאבל לשמוע כלי שיר בתוך שנה לאבלותו מובא בב"י (יו"ד סי' שצא) ובש"ע (שם ס"ב). ואין הבדל בזה אם שומע מוזיקה בתזמורת עם כלים ישנים או חדשים ובין ששומע מהטייפ או מהרדיו (ילקו"י, אבלות ח"ז עמ' קנד. וכ"כ עוד כמה פוסקים. וע"ע בחזו"ע אבלות ח"ב עמ' שמט והלאה). והנה ראיתי בספר ציוני הלכה (אבלות, עמ' תק) שכתב בשם הגרי"ש אלישיב שנשאל בשאלה זו והשיב שאם הבת תצטער מאוד שאימה לא תהיה נוכחת (ומדובר כאשר הבת היא קטנה ולא נערה שיש לה כח להתגבר על הצער שאימה לא נמצאת) תשתתף האימא במסיבה ותצא בשעת השירה, ע"ש מש"כ עוד בזה. ועי' בזה בשו"ת הר צבי (חאו"ח סוס"י קכא) שכתב שמותר לאבל שהוא בתוך י"ב חודש לאביו ואימו, להיכנס במקום שיש קול זמרה, אבל לא ישב בתוך המסובים, ע"ש. ולפי זה נראה גם להקל בנדו"ד, בפרט דאיכא הכא צערא דביתה. ועי' מש"כ עליו בחזו"ע (אבלות ח"ב עמ' שסז בבאו'), ודו"ק. וע"ע בברכ"י (סוס"י שצג). ואם המדובר בשירי רקע שמלווים את ההצגה יש להקל בזה ובלבד שתכוין שלא להנות מהמוזיקה. וכבר כתבנו כיוצ"ב בעבר מפי הפוסקים. שו"ר בשו"ת תשובות והנהגות (ח"ג סי' שפד) שנשאל באישה אבילה תוך יב"ח האם מותר לה להשתתף במסיבה בגן הילדים של בתה, ולד' האישה ההשתתפות במסיבה של ילדתה בגן איננה גורמת לה שמחה, ובאה רק לבקשת הילדה שאמה תהא נוכחת שם. והשיב, אכן נראה שהאיסור לשמוע קול שירה וזמרה אינו רק כשנהנין לשמוע, אלא אפי' לא נהנה כלל, הנה עצם ההשתתפות בזה מראה בזיון למת, שהרי הציבור אינו יודע שהיא באה רק לצורך הילדה המפצירה בה, ולכן נראה שאסור, וכן ראיתי בשם שו"ת מהר"ם שיק (יו"ד שסח) שהאיסור לאבל לשמוע כלי זמר אינו רק כשמתכוונים ליהנות אלא בכל אופן, שאסרו ליכנס במזמוטי חתן וכלה אף שאין מתכוונים ליהנות. אמנם באופן שהגננת היא שאבילה, נראה שמותר, שבכה"ג מינכר שזהו פרנסתה ולא נהנית כלל, משא"כ בנדו"ד דאין זו פרנסתה אלא באה רק כדי להקל על הילדה, נראה כאילו ההורים גם שמחים ואסור לה להשתתף, וראוי להחמיר בכבוד הנפטר. ושוב שבה האישה וטענה שמשמיעים שם רק ניגונים לשירי ילדים וניכר שאין לה מזה שמחה, מ"מ נלע"ד שאין ראוי להתיר תוך שנה, כיון שסכ"ס היא נוכחת ושמחה בשמחת הילדה, ועצתי היא שתלך איתה אימה עד הגן ובשעת המסיבה תעמוד בחוץ, ואף שגם בחוץ אפשר לשמוע, נראה שכה"ג אין איסור, דניכר כבוד המת שאינה משתתפת בהשמחה כרגיל ולא אסרינן כה"ג, ע"ש. הלכך להלכה, בנידון השאלה שלנו כאשר יש צער לילדים שהאמא לא תהיה במסיבתם, מותר ללכת, אבל כאשר יש מוזיקה, תצא. ואם יש שם מוזיקת רקע המלווה את המסיבה ולא ניתן לצאת, מותר להישאר ותכוין שלא להנות מעצם המוזיקה.