עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

אני בהריון, האם יש ענין לא לגלות, ואם כן, עד מתי?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 03.07.2022

שאלה:

אני בהריון, האם יש ענין לא לגלות, ואם כן, עד מתי?

תשובה:

יש נוהגות להסתיר את היותן בהריון משום שחוששות לעין הרע. ויש לזה מקור מהנאמר בבראשית (טז, ה) "ותאמר שרי אל אברהם חמסי עליך אנכי נתתי שפחתי בחיקך ותרא כי הרתה ואקל בעיניה, ישפוט ה' ביני ובינך", ע"כ. ופרש רש"י (שם) כל בינך שבמקרא חסר וזה מלא ("ביניך") שהכניסה עין הרע בעיבורה של הגר והפילה עוברה, הוא שהמלאך אומר להגר "הנך הרה" והלא כבר הרתה והוא מבשר לה שתהר, אלא מלמד שהפילה הריון הראשון. ע"ש. ועי' בט"ז (יו"ד סי' קפה ס"ק ב) שהביא את המנהג הזה שלא לגלות הריון, ע"ש. ובספר שיח תפלה (טשזנר, עמ' רמג) כתב שמקפידים לא לפרסם שהאשה בהריון, אי משום עין הרע אי משום צניעות. ע"ש. וכן כתב בספר בנין בית נאמן (פי"ד הע' ו, ומה שכתב שם שאם כבר מספרים להורים ולסבים, לא יספרו לאחים ולאחיות מפני שאין לשער הנזק והתחרות והקנאה שיכולה להגרם מזה, והעושה כן שומר מצרות נפשו, ומה שמספרים להורים הוא משום כיבוד או"א ושומר מצוה לא ידע דבר רע, ואם ההורים החליטו לספר, שומר פתאים ה', ע"ש. ולענ"ד אי אפשר לקבל הדברים כמסמרות שלפעמים כאשר לא מגלים יכול להוביל למחלוקת גדולה יותר, וד"ל, והכל לפי הענין). וכתב בספר תורת היולדת (עמ' דש ס"ח) שאשה מעוברת עד שתכנס לחודש החמישי לא תפרסם על הריונה, ע"ש. ואנני יודע מדוע תפס דווקא חודש החמישי, ואולי שעד חודש זה לא נראה עיבורה של אשה, ומשם נראה עיבורה גם ללא שיספרו. ואמנם עי' בשו"ת אגרות משה (אבן העזר ח"ג סי' כו) שכתב, בענין עין הרע ודאי יש לחוש, אבל אין להקפיד הרבה כי בדברים כאלו הכלל, 'מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיה', כהא דמצינו בזוגות בפסחים (קי.). אבל איני רואה בזה שאשה צעירה שהוא כדרך העולם להתעבר שיהיה שייך עין הרע ואין להקפיד בזה. וגם רק בדבר שלא מצוי לפי דרך העולם שייך לחוש ולא לדברים מצויים, ע"ש. שו"ר שבספר סגולות רבותינו (עמ' 263) הביא ששאל את הגר"ח קניבסקי שליט"א האם אשה תגלה שהיא בהריון והשיב שתעשה כרצונה, ע"ש. ואולי הוא משום סברתו של הגר"מ פיינשטיין. ולכן, טוב שלא תגלה שהיא בהריון עד שתכנס לחודש החמישי להריונה, ואם חוששת שההורים יפגעו אם לא תספר להם, יכולה לספר גם לפני החודש החמישי משום כיבוד אב ואם. ולענין האם מותר לה לשנות בדיבורה כאשר נשאלת האם היא בהריון. יש שכתבו שמותר לה לשנות בדיבורה משום שזה נכלל בכלל מאי דאיתא בגמ' (ב"מ כג:) שתלמיד חכם משנה דיבורו משום צניעות (עי' בנין בית נאמן שם וספר הליכות תינוקות וקטנים עמ' א. וע"ע בחזון איש אמונה ובטחון ד, יג). ואם רואים ממילא שהיא בהריון, יראו ואין מה לשנות. ויש שכתבו שאדרבה אם תשאל ותאמר שהיא לא בהריון הרי היא פותחת פה לשטן (ראה הליכות תינוקות וקטנים שם). ולפי זה אם תאמר לשון המשתמעת לב' פנים לא יהיה פתיחת פה לשטן, וגם ליכא חשש עין הרע שהרי לא ידעו בברור שהיא בהריון.