עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

בבית החולים כאשר נולד ילד קושרים לאבא ולאמא תג זיהוי שהוא צמיד פלסטי רך שבתוכו פרטי ההורים שיתאם בין הורי הילד לילד, וכן בחולה. האם מותר לענוד על היד תג זיהוי זה בשבת (כגון בשבת כאשר האישה יולדת או שחולה התפנה לבית החולים בשבת).

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 26.08.2022

שאלה:

בבית החולים כאשר נולד ילד קושרים לאבא ולאמא תג זיהוי שהוא צמיד פלסטי רך שבתוכו פרטי ההורים שיתאם בין הורי הילד לילד, וכן בחולה. האם מותר לענוד על היד תג זיהוי זה בשבת (כגון בשבת כאשר האישה יולדת או שחולה התפנה לבית החולים בשבת).

תשובה:

מצינו דיון כעין זה לגבי קשירת אזיקונים בשבת כאשר קצה החוט אחד מרצועה צרה העשויה מפלסטיק, נכנס בקצה השני, ונתפס בו, ונועד לתפוס בו דברים יחדיו שבספר חוט שני (ח"ב עמ' רלא) כתב שאין בזה לא קושר ולא תופר משום שאינו קושר דבר בדבר אלא רק מהדקם ותופסם יחדיו, ע"ש. וכ"כ בספר אשרי האיש (להגרי"ש אלישיב, שבת עמ' רסט. ועי' בקובץ בית הלל, לט, עמ' טו, וצ"ע). וכ"כ בספר נשמת אברהם (מהדו' שניה, אור"ח עמ' תקצא). וכ"פ בחזו"ע (שבת ח"ה, עמ' עה) ודלא כהחולקים, ע"ש. וראיתי בזה עוד סברא שזה דומה לחיבור קרסים זה בזה שלא יעלה על הדעת שיש בזה איסור תופר או קושר. וכן דמי להקפת בגד בחוט מעיל או בחגורה שבודאי אין בזה תופר, שתופר עניינו הרכבת חוטים ותכיפתם זה בתוך זה. וה"ה לגבי הצמיד פלסטי רך האמור לעיל, דשרי מטעם זה. וכן דמי למש"כ מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (חזו"ע שבת ח"ה עמ' פ והלאה) וכ"כ עוד כמה פוסקים, דשרי לחבר שני חלקי הבגד על ידי סיכת ביטחון, ע"ש בטעמים וה"ה לנידו"ד, ודו"ק. וע"ע בספר אור ההלכה (שבת, עמ' רפא). ובר מן דין כתב בשש"כ (פל"ו הע' כו) כשיש צורך לקשור תג זיהוי של תינוק שנולד בשבת דכיון שאינו קשר של קיימא וזיהוי התינוק נחשב צורך מצוה כדי שלא יבואו חלילה לאח שישא את אחותו, אין כאן איסור קשירה אלא מדרבנן שמותר במקום מצוה, אלא שעכ"פ לא יקשרו אלא ביד אחת ויתירוהו במוצ"ש, ע"ש. לכן להלכה, כאשר נולד ילד בשבת, מותר לקשור לאבא ולאמא תג זיהוי שהוא צמיד פלסטי רך שבתוכו פרטי ההורים שיתאם בין הורי הילד לילד, וכן הוא הדין בחולה כאשר נכנס בשבת לבית החולים ונצרך לזה.