עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

בימים שיש קור בחוץ אני רוצה להשים מעיל וכדו', על הטלית גדול, האם אפשר לעשות כן או שמא צריך שהטלית גדול תהיה מעל כל הבגדים?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 18.07.2022

שאלה:

בימים שיש קור בחוץ אני רוצה להשים מעיל וכדו', על הטלית גדול, האם אפשר לעשות כן או שמא צריך שהטלית גדול תהיה מעל כל הבגדים?

תשובה:

וז"ל הש"ע (סי' ח סי"א) עיקר מצות טלית קטן, ללובשו על בגדיו, כדי שתמיד יראהו ויזכור המצוות, ע"כ (עי' בב"י מש"כ בזה). ופירוש הש"ע הוא דאפילו טלית קטן שיתכן ללובשו מתחת הבגדים, עיקר מצוותו ללובשו על בגדיו ולא רק טלית גדול שבלאו הכי דרכו להתעטף בו מעל כל הבגדים. והנה ידוע שעל פי רבותינו המקובלים ט"ק צריכה להיות תחת בגדיו וכ"ה על פי רבינו האר"י (פע"ח שער הציצית פ"א) והביאו המ"ב (שם ס"ק כה). ומבואר עוד שם שאותם המתהיירים ללובשו על בגדיהם, טעות גדולה בידם, והוא היפך האמת ויש ללובשו תחת בגדיו. וכ"כ בבא"ח (פ' בראשית ש"ר אות ט, ושם בפ' לך לך אות יב), כה"ח (סי' ח ס"ק מג וסי' כד ס"ק ד), שו"ת יחו"ד (ח"ב סי' א), שו"ת אול"צ (ח"ב פ"ב ס"ב בבאו'). וגם הציציות נהגו בני ספרד להכניסם תחת הבגדים ולא להוציאן בחוץ. וכמבואר בכה"ח (סי' כג ס"ק ב. ועי' בכה"ח סי' ח ס"ק מג, וי"ל), שו"ת יחו"ד (שם), יבי"א (ח"ט חאו"ח סי' קח אות יח), הליכות עולם (ח"א עמ' יא), ילקו"י (ח"א עמ' כב), שו"ת אול"צ (שם). ואף שהציציות נוגעות בבשר, אין לחוש כמבואר בשו"ת אול"צ (שם בבאו' לתשובה ד) כי הציציות הן תשמישי מצוה ואין בהם קדושת הגוף. וכ"פ בשו"ת הראשון לציון (ח"ב סי' א). [ומכל מקום מי שבית אבותיו נמצא במקום שאינו שומר תורה ומצוות ראוי שיוציא ציציותיו בחוץ ולאחר הנישואין ינהג מנהג אבותיו. ובחור ספרדי שלומד בישיבות אשכנזיות וחש שלא בנח להיות בקרב חברה אשכנזית ולא להוציא ציציות מחוץ לבגדים, רשאי להוציא הציציות לחוץ כדי שיהיו מחוברים לחברה ויוכלו להתעלות בלימוד כיון שאין זה נגד הש"ע וכל מנהגינו הוא ע"פ הקבלה בלבד, על כן מסיבה כל שהיא אפשר להוציא ציציות בחוץ. וכן בעלי תשובה ראוי להם להוציא את הציציות. אול"צ שם. יבי"א שם. וכ"פ בשו"ת הראשון לציון (שם). ונראה עוד דאף מי שהתחתן והוא אברך שגר בסביבות אנשים חילוניים יש לו דין זה ויכול להוציא הציציות בחוץ כדי להיבדל מסביבתו לפי הטעם האמור]. ומד' האר"י לא ראינו התייחסות לגבי טלית גדול האם חייב שתהיה על הבגדים או אפשר שתהיה גם היא תחת הבגדים. ולדעת מרן נראה דכ"ש הוא. ויש משמעות בד' שו"ת ישכיל עבדי (ח"ח סי' יז אות י) שיש ענין שיהיה הטלית גדול מעל הבגדים לקיים "וראיתם אותו". וכ"כ בספר שערי הלכה ומנהג (עמ' נו אות ז). ושמא יש לומר על פי דברי רבינו האר"י שיש ענין שהטלית גדול תראה שהרי כתב בשער הכוונות (דרושי ציצית דרוש א' ודרוש ו') שכתב וז"ל, ודע כי האדם צריך להסתכל בציציות בכל שעה ובכל רגע וכמו שאמר הכתוב "וראיתם אותו" והוא תועלת גדול לנשמה שלא יזדמן חטא על ידו, אם יזהר בכך, וגם ישיג תועלת גדול וכו', וצריך להסתכל בהם וכו', ע"ש. וכעין זה כתב בקב הישר (פמ"ה). ואם כן אם יסתיר הטלית ויראה הציציות אין בכך בעיה. וכידוע שהגם שאדם מסתיר את גוף הטלית במעילו, מ"מ הציציות ניראות וא"כ מתקיימים ד' רבינו האר"י ז"ל. לכן נראה שאם אכן קר בחוץ ורוצה להשים מעיל על הטלית להגן מפני הקור, רשאי לעשות כן, וכדאי באופן זה שלפחות יהיו הציציות מגולות. ומ"מ נראה שישנה עדיפות שהטלית גדול תהיה מעל כל הבגדים.