עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

בענין המניח תפלין במוסף חייב מיתה (תשובה להערה על יבי"א

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 20.07.2022

שאלה:

בענין המניח תפלין במוסף חייב מיתה (תשובה להערה על יבי"א

תשובה:

כתב מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל ביבי"א (ח"ג חאו"ח סי' ה אות ג) בזה"ל, ועי' בס' טעמי המנהגים (דף נו: בענייני ראש חודש) שכתב בשם הזוהר (פ' פנחס) שהמניח תפלין במוסף ר"ח, חייב מיתה, עכ"ל טעמי המנהגים. וכמדומני שלא נזכר דבר זה בזוהר, וכן מוכח מד' הפוסקים. וכנראה שנתחלף דבר זה מדמוכח בזוהר שהמניח תפלין בחול המועד חייב מיתה (והובא בב"י סי' לא) וחשב שנאמר כן על מוסף ר"ח, וליתא, עכ"ל (שו"ר שכ"כ גם בחזו"ע חנוכה, עמ' שב בהע' והוסיף דשמא העט"ז והב"ח למדו כן ממש"כ בזוהר לגבי המניחן בחול המועד, יעו"ש). וראיתי לאחד ממחברי זמנינו שהעיר בזה"ל, ולא זכיתי להבין את דבריו שהרי דבר זה נזכר במפורש בב"ח (סוס"י כו) שאחר שהביא ד' האגור שנמצאו שלושה דינים בזוהר בענייני ציצית ותפלין מה שאינו נמצא בכל הפוסקים הנמצאים בינינו וכתב ז"ל, ועוד דין רביעי נמצא לשם (היינו פ' פנחס כמו שהביא קודם לכן) דמי שמניח תפלין בתפילת מוסף, חייב מיתה. וא"כ יש יסוד לדבר זה בד' הב"ח, וברור מאוד שד' הב"ח לא נעלמו אפי' לרגע קט מגאון דורינו זצוק"ל, עכ"ד. הנה גם בעטרת זקנים (סי' כה) כתב כד' הב"ח. וכ"כ המהרש"ל בים של שלמה (מסכת ביצה דף טו. סי' נא). אמנם בזוהר שלפנינו לא נמצא כן. וע"ע בכה"ח שלא הביא ד' הזוהר בזה. ואם איתא שיש לו מקור בד' הזוהר, לא היה נמנע מלהביאו, כדרכו. ודבר זה נאמר גם לגבי הגאון הבא"ח שלא הזכיר מד' הזוהר הללו כלום. וא"כ לא קשיא מידי, דאף שכתוב כן להדיא בב"ח, היא גופא קשיא ע"ד הב"ח, דלא נמצא כן בזוהר לפנינו, וכן הפוסקים לא הביאו ד' הזוהר הללו, ואם כן מה שקשה על ספר טעמי המנהגים, קשה גם על הב"ח, אלא דאי קשיא הא קשיא, מדוע מרן זצוק"ל לא הביא ד' הב"ח והעטרת זקנים. ונראה לומר דמכיון שלא נמצא כן בד' הזוהר לא טרח מרן לאסוף ד' הפוסקים בזה דסוף סוף מאי נפק"מ אם ממילא לא נמצא דבר זה בזוהר, ודו"ק. שו"ר בהגהות והערות (סי' כח ס"ק פב ש"ע הוצאת מכון ירושלים) שהעיר על העטרת זקנים, דלפנינו בזוהר ליתא, וכתב דמד' הב"ח לא משמע שהוא בזוהר פ' פנחס, ע"ש. ומש"כ דמד' הב"ח לא משמע שהוא בזוהר פ' פנחס, אינו נראה כן, שהרי כתב "ועוד דין רביעי נמצא לשם", משמע דקאי על הזוהר דהרי לפני זה הביא שם מד' הזוהר בפ' פנחס, ואין לומר דקאי על ד' האגור שהרי האגור הביא רק ג' דינים, ודו"ק. וראיתי מי שרצה לומר דמכיון שהב"י כתב דטעם דין חליצת התפלין בראש חודש קודם מוסף, הוא כעין מש"כ בסי' לא בשם הזוהר שאין להניח תפלין בחול המועד, ובחול המועד איתא בזוהר והביאו בב"י בסי' לא שהמניחן חייב מיתה, וה"ה במוסף, עכ"ד. וצ"ע. ועי' בחזו"ע דלעיל. שו"ר שבירחון אור תורה (תשמ"ט, עמ' רסו) העיר הרב הכותב גם הוא על המחבר הנ"ל, ותורף דברינו כדבריו, וששתי.