עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

האם מותר לגזוז ציפורניים בלילה?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 31.08.2022

שאלה:

האם מותר לגזוז ציפורניים בלילה?

תשובה:

הנה כיוצ"ב נשאל בשו"ת יחו"ד (ח"ד סי' כ) האם נכון הדבר מה שיש אומרים, שאסור להסתפר בשעות אחר הצהריים, וכל שכן בלילה, אע"פ שכבר התפלל, מפני שיש קפידא על כך בתורת הסוד. והביא שם מש"כ בספר חמדת הימים (הל' ערב שבת, פ"ג, דף י"ט ע"ב) דנכון להקדים תספורת שערות הראש לפני חצות היום, ואין לאחר התגלחת עד אחר חצות היום, אפי' אם התפלל מנחה גדולה, מפני שבאותו זמן הוא עת תגבורת הדינים ביותר, וכמו שאמרו בזוהר הקדוש (פ' חיי שרה דף קל"ב ע"ב) שבשעת הבוקר מתעוררים חסדים בעולם שנאמר "יומם יצוה ה' חסדו", ומשעת מנחה עד חצות לילה מתעוררת מידת הדין הקשה בעולם, ולכן בענין חורבן בית המקדש נאמר "אוי לנו כי פנה יום, כי ינטו צללי ערב", פנה היום שהוא מידת החסד, ונטו צללי ערב שהתעוררו הגבורות והדינים בעולם עד שגרמו לחורבן. והואיל וענין התגלחת הוא סילוק הדינים, אין ראוי לעשותם בעת שליטת הדינים, על דרך שנאמר (דברים כה, ד) "לא תחסום שור בדישו". וכ"כ המהרח"ו שמורי האר"י ז"ל היה נוהג שלא להסתפר אחר חצות היום, שהוא עת מנחה גדולה, ואפי' בערב שבת היה נזהר מאוד. ואם אין הדברים אמורים אלא כשלא התפלל מנחה גדולה, מה חידוש בעדותו של המהרח"ו, הלא משנה מפורשת שנינו (שבת ט:) לא ישב אדם לפני הספר סמוך למנחה עד שיתפלל. אלא ודאי דבר גדול דיבר הנביא לאסור התגלחת אחר חצות היום אע"פ שכבר התפלל מנחה, וטעמו כמו שאמרנו. ונראה שע"פ זה כתבו כמה פוסקים [חסד לאלפים (סי' רלב ס"ז), מרן החיד"א (מורה באצבע, אות קלה), הגאון רבי חיים פלאג'י (ספר חיים לראש דף ט:), וכ"כ בספרו כה"ח (סי' כז אות יב) ובספרו מועד לכל חי (סי' ו אות ג), בא"ח (פ' ויקהל ש"ר אות יא) דאע"פ שמרן בש"ע (אור"ח סי' רלב) אסר להסתפר סמוך למנחה גדולה, מ"מ יש להקל כשיש לספר שניים או שלוש זוגות מספריים, כמו שכתב המגן אברהם (שם). ואע"פ שהא"ר כתב שאין להקל בזה משום לא פלוג רבנן, נהגו העולם להקל בזה, ואפי' לאחר שהגיע זמן מנחה קטנה, ויש להם על מה שיסמוכו, וכן פשט המנהג בבגדאד. ומ"מ ירא שמים יחמיר על עצמו בכך, כי בלאו הכי ע"פ הסוד לא נכון להסתפר אחר חצות היום, אפי' התפלל מנחה (וראה עוד בבא"ח פ' לך לך ש"ש אות יד)] שע"פ הסוד לא נכון להסתפר אחר חצות היום, ואפי' בערב שבת. אולם לעומתם הגאון רבי שלמה אלפסי בספר משחא דרבוותא (ח"ב סוס"י רנא) כתב על ד' החמדת ימים הנ"ל, ולי נראה שאין להוכיח כן מד' מהרח"ו, אלא שמכיון שיש מח' בגמ' ובפוסקים בפירוש המשנה, אם האיסור גם בסמוך למנחה גדולה אע"פ שעוד היום גדול, או דווקא סמוך למנחה קטנה (ועי' בתוס' שבת ט: ד"ה בתספורת, ובב"י סי' רלב) בא להשמיענו שהאר"י סובר שגם סמוך למנחה גדולה אסור, ולכן דייק לומר שהוא עת מנחה גדולה, ולעולם אין בזה איסור אלא לפני תפילת מנחה, אבל אם התפלל, אין בכך כלום. ועוד (שמבואר בשער הכוונות ענין תפילת המנחה סוף דרוש ב דף נב ע"ב) שהאר"י היה נזהר מאוד להתפלל מנחה עם דמדומי חמה, סמוך לשקיעה, כדי לקיים "יראוך עם שמש", ונמצא שהיה לו שהות הרבה משעת מנחה גדולה עד זמן הקבוע לתפילת מנחה, ואע"פ כן לא הסתפר משעת מנחה גדולה כדי לקיים גזירת ותקנת חז"ל. וכ"נ מד' המשנת חכמים שכתב, ואחר חצות היום, משהגיע זמן מנחה גדולה לא יגלח כלל, אע"פ שעיקר תפילת מנחה צריכה להיות סמוך לשקיעת החמה ממש, ע"כ ד' המשחא דרבוותא. גם המ"א (סי' רנא סק"ה) כתב, בספר הכוונות כתוב שהאר"י היה נזהר שלא לגלח אחר מנחה אפי' בערב שבת. ועי' לעיל סי' רלב. ופירש כוונתו הא"ר (שם סק"י) שמשמע שזהו משום תפילת מנחה כשעדיין לא התפלל. וכ"כ המחצית השקל, שלזה התכוין המגן אברהם במה שסיים ועי' לעיל סי' רלב, ששם מדובר שאסור להסתפר משהגיע זמן מנחה גדולה וכו'. וכ"כ הפרי מגדים בכוונת המגן אברהם. וכתב שזהו שסיים ואפי' בערב שבת, שלא רק בימי החול, אלא אפי' בערב שבת שמצוה להסתפר לכבוד שבת, אע"פ כן היה מחמיר שלא להסתפר אחר שהגיע זמן מנחה ולא התפלל עדיין, והעולם נהגו להקל מפני שיש לספרים שניים ושלוש זוגות מספריים, וכמו שכתב המגן אברהם לעיל (סי רלב). וכ"כ המ"ב (סי' רנא סק"ז). אתה הראת לדעת שהאחרונים פירשו ד' המהרח"ו כפשוטם, שזהו משום תפילת מנחה, ואין בזה שום קפידא, אפי' ע"פ תורת הסוד, וכ"כ עוד כמה פוסקים. וע"ש מש"כ בזה עוד מרן זצוק"ל. וסוף דבר העלה שהעיקר שאין לחוש כלל להימנע מלהסתפר בלילה, וכל שכן אחר חצות היום (לאחר תפילת מנחה) ואפי' לדעת האר"י ז"ל אפשר להקל. וכן המנהג פשוט, וכמו שהעיד בספר בא"ח. והנח להם לישראל אם אינם נביאים, בני נביאים הם, ויש להם על מה שיסמוכו, ע"ש. והנה ע"פ הפשט אין מניעה לגזוז ציפורניים בכל שעה, גם בלילה. ולפי מש"כ ביחו"ד הנ"ל ה"ה בקציצת ציפורניים בלילה דאין לחוש אף על פי הקבלה שהרי בספר יפה ללב לר' חיים פלאג'י (ח"ב סי' רס אות ג) כתב שאין לגזוז ציפורניים בלילה, וזאת משום שכתב שהציפורניים הם דינים כמו שערות הראש, והרי ידוע שע"פ האר"י אין להסתפר בלילה מחמת שהוא זמן של דין ושערות הראש הם דינים קשים וכו', ע"ש. הרי דהשווה דין ציפורניים לדין שערות הראש. וא"כ לפי ד' מרן זצוק"ל יהיה שרי לגזוז ציפורניים בלילה (ועי' בספר מנהגי הראש"ל עמ' 96 שם הביא כי מרן הגר"ע יוסף צ"ל נהג לגזוז ציפורניו בלילה). ועי' בשו"ת וישב הים (ח"ג סי' טז) שחילק בדעת רבינו האר"י בין גזיזת שערות לקציצת ציפורניים, ע"ש. וא"כ איכא הכא ס"ס שהרי ע"פ הפשט אין איסור לגזוז הציפורניים בכל שעה ושמא גם ע"פ הקבלה אין איסור בזה. ובפרט דהוי מילתא דרבנן דשפיר דמי להתיר זאת. ולכן להלכה, מותר לגזור ציפורניים בלילה.