עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

האם מותר להבדיל לכתחילה על הכוס במוצ"ש קודם תפילת ערבית, ואם הבדיל, האם יאמר 'אתה חוננתנו'?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 30.12.2022

שאלה:

האם מותר להבדיל לכתחילה על הכוס במוצ"ש קודם תפילת ערבית, ואם הבדיל, האם יאמר 'אתה חוננתנו'?

תשובה:

כתב במ"ב (סי' רצד ס"ק א) ואפי' אם נזדמן שהבדיל על הכוס קודם תפילת ערבית, מ"מ צריך להבדיל בתפילה גם כן, ע"ש. ומקורו מד' הגמ' בברכות (לג.). ובש"ע הרב (שם ס"ב) כתב להסביר דהאי טעמא שמזכיר 'אתה חוננתנו' משום שעיקר תקנת ההבדלה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה כשעלו מן הגולה היתה להבדיל בתפילה, ע"ש. וראה במעשה הגאונים (סדר קידוש והבדלה לרבותינו הראשונים, עמ' פג) [ובסי' רצט (ס"ק לה) כתב המ"ב שאף אם אמר קודם תפילת ערבית 'ברוך המבדיל בין קודש חול' עליו להבדיל בתפילה, ע"ש]. ומכאן לכאורה למדנו ב' דברים. א. מזה שכתב 'ואפי' אם נזדמן' וכו', משמע שזה רק בדיעבד ב. גם אם הבדיל על הכוס לפני התפילה, בכל זאת בתפילה יאמר 'אתה חוננתנו'. שו"ר בש"ע הרב (סי' רצג ס"א) שכתב אבל מיד שנראים ג' כוכבים רצופים מותר להבדיל ולעשות מלאכה אע"פ שעדיין לא התפלל ערבית, ע"ש. ולכאורה מוכח דשרי לכתחילה להבדיל על הכוס לפני התפילה. וכ"מ מד' ערוך השלחן (סי' רצט ס"ח), דשרי לכתחילה, יעו"ש. ולכאורה מד' המ"א (סי' רצג ס"ק ג) מבואר דלא שרי לכתחילה לעשות כן. וכ"מ ממש"כ בסי' רצט (ס"ק ט). וצ"ל דהיינו טעמא שאין לשנות את הסדר שקבעו חכמים להתפלל ואח"כ להבדיל על הכוס. וכן מבואר בספר תהילה לדוד (סי' רצג ס"ק א). וכן מבואר בד' הרב כה"ח (סי' רצט ס"ק יט) והוא כדי שיהיה על סדר קודם תפילה ולאחר מכן הבדלה, יעו"ש (איברא דמד' המ"א סי' תפט ס"ק ז מבואר דשרי להבדיל לכתחילה קודם התפילה, יעו"ש. ולסברא זו אין לחוש בזה לדין תדיר ושאינו תדיר שהרי עתה אינו מעונין להתפלל ואינו בגדר שני המצוות לפניו וכהאי גוונא מצינו כמה פעמים בפוסקים). וכן יש ענין ע"פ ד' הזוהר הק' (הקדמה יד:) שלא להדליק נר קודם שסיימו קדושא דסידרא דתפילת ערבית וכמו שכתב בכה"ח (סי' רצג ס"ק ז). וכן אם שותה יין ממש ולא מיץ ענבים (תירוש) צריך להיזהר דהמ"א (סי' רלב ס"ק יז) ס"ל דבמשקה המשכר איכא חשש שמא ימשך ואין לשתות לפני התפילה, ע"ש. והעתיקו במ"ב (שם ס"ק לה) [אולם אי משום הא, לא איריא, שיכול להעמיד שומר ושפיר דמי]. וכן אם ישתה שיעור רביעית יין (וכך יש לנהוג לכתחילה בהבדלה דאם ישתה רוב רביעית יכנס לפלוגתא אם יברך ברכה אחרונה עי' ש"ע סי' רי ס"א, ואכמ"ל). דעת הברכ"י (סי' צט ס"ק א) דאף אם רגיל לשתות הרבה ואינו שיכור כלל ברביעית, אפ"ה לא יתפלל לכתחילה אם שתה רביעית. והביאו המ"ב (שם ס"ק ד) [וכל זה גם נפקא מינא לצאת יום הכיפורים שעיני המורה תיחיזנה משרים שפעמים צריך לעשות הבדלה לפני ערבית לנשים וחולים, ויפסוק לפי המצב, דאם נצרך, שרי לעשות כן. עי' בזה בספר קדוש יעקב (עמ' 95)]. לכן להלכה, לכתחילה אין לעשות הבדלה על הכוס לפני שמתפללים ערבית דמוצ"ש. אבל במקום הדחק כגון שיש הכרח לעשות כן, מותר להבדיל לפני התפילה. וקודם לכן יאמרו 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' כדי להדליק הנר (ומי שמקפיד על צאת השבת כדעת ר"ת יוכל לבקש ממי שאינו מקפיד להדליק את הנר או ילד פחות מבר מצוה. וגם הם לפני שידליקו יאמרו 'ברוך המבדיל בין קודש לחול') וכן ישתו שיעור רביעית ממיץ ענבים (תירוש) ולא יין. ואע"פ שהבדיל קודם התפילה, יוסיף לומר 'אתה חוננתנו' בתפילת ערבית.