עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

האם מותר לכוין שעון שבת בערב שבת כדי שידלק הדוד בצהרי יום השבת שיהיו מים חמים מיד במוצאי שבת לצורך רחיצה?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 20.05.2022

שאלה:

האם מותר לכוין שעון שבת בערב שבת כדי שידלק הדוד בצהרי יום השבת שיהיו מים חמים מיד במוצאי שבת לצורך רחיצה?

תשובה:

שאלה זו מסתעפת לכמה נדונים. ואנו נכתוב כדרכנו בקצרה את הדברים: לגבי שימוש בשעון שבת בשבת אין לחשוש וכמו שמצינו לרבותינו הפוסקים ובראשם מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל (שו"ת יביע אומר ח"י חאו"ח סי' כו) שהתיר להשתמש בשעון שבת ביום השבת (ובודאי שכאן המקום להזהיר שלא בכל דבר מותר להשתמש בשעון שבת שיש דברים שיש בהם זלזול בכבוד השבת כגון להפעיל רדיו, מדיח וכיוצ"ב, על ידי שעון שבת. וצריך בכל שאלה שקשורה לשעון שבת בדברים המתחדשים לשאול מורי הוראה, ואין כאן המקום להאריך). ואין לאסור בזה משום הכנה משבת לחול, משום שהכנה שנעשית מעצמה ביום השבת לא נאסרה (עי' ש"ע סי' תרט ס"א, מ"א סי' רנז ס"ק ב, ואכמ"ל). ויש שכתבו לדון בזה משום שאם מדליק השעון שבת למשל בשעה ארבע אחה"צ ופותחים את המים החמים לפני כן וע"י כך נכנסים מים נוספים לדוד, הוי כאילו אנו גורמים שהם יתבשלו ע"י דוד החשמל שאמור להדלק ע"י מעשינו. וגם בזה אין לחשוש משום שהוא לא מכוין לכך והוי גרמא וגם הוא הסרת המונע בלבד ועוד טעמים, וכמבואר כמה פעמים בכיוצ"ב בספרי מרן זצוק"ל בדוגמאות שונות. וכ"כ בספר מעיין אומר (ח"ב עמ' קצ). ואמנם צריך להיזהר שלא לפתוח המים החמים אחר שהחלו המים להתחמם מכח דוד החשמל משום שנכנסים מים קרים לדוד ומתבשלים וכמבואר ביביע אומר (ח"ד חאו"ח סי' לה. ועי' ח"י סי' נה בהע' על הרב פעלים ח"א סי' כח דנראה דהדר ביה ממש"כ בח"ד). הלכך למסקנה, יש להתיר לכוין השעון שבת בערב שבת שידליק את הדוד חשמל בשבת בשעה מסויימת כדי שיהיו מים חמים מוכנים מיד למוצאי שבת, ובלבד שיזהר שלא לפתוח המים החמים בשבת משעה שהדוד חשמל החל לפעול ולחמם את המים.