עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

האם מותר ללמוד בספר 'תאוריה' (ספר ללימודי נהיגה) בשבת?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 15.05.2022

שאלה:

כתוב שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים. וכן כותב רבנו בחיי שבעשיית רצון הבורא בין אדם למקום אסור "לבטוח" בה' שיתן בו את הרצון לעשות רצונו, שכן זוהי הבחירה החופשית שה' נתן לאדם, וציווהו לבחור בטוב, ובחרת בחיים.
שאלתי היא אם כן, כיצד מסתדר הדבר עם נוסח התפילה שבה אנו מבקשים "ודבק ליבנו בתורתך, ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך". וכן בברכת המזון "הרחמן הוא יטע תורתו ואהבתו בליבנו"

תשובה:

כתב מרן בש"ע (סי' שז סי"ז) אסור ללמוד בשבת ויו"ט, זולת בדברי תורה. ואפילו בספרי חכמות אסור. ויש מי שמתיר, וע"פ סברתו מותר להביט באצטרלו"ב בשבת (והרמ"א הוסיף, ולהפכה ולטלטלה כדלקמן סי' שח). ולכאורה הוא סתם ויש והלכה כסתם, ואם כן יהיה אסור לטלטל ספרי רפואה בשבת שהרי אסור לקראם (ראה ש"ע סי' שח ס"נ). וכתב עוד מרן בש"ע (סי' שח ס"נ) הרשב"א מתיר לטלטל האצטרלו"ב (היינו כלי של החוזים בכוכבים) ולדעת הרמב"ם יש להסתפק בדבר, ע"כ. ומרן זצוק"ל בספרו הליכות עולם (ח"ג עמ' קעב) כתב, אין ללמוד בשבת אלא בדברי תורה, שלא ניתנו שבתות וימים טובים לישראל אלא לעסוק בתורה (ירושלמי סוף פרק טז דשבת). ואפילו בספרי חוכמות כגון ספרי רפואה אסור. ומיהו אם הרופא צריך לעיין בספרי הרפואה לצורך היום, רשאי לעשות כן. וכן תלמיד המתמחה לרפואה, ועומד למבחן על זה אחר השבת, והזמן דוחק, רשאי לסמוך על דעת הרמב"ן והרשב"א שמתירים לעיין בספרי חוכמות בשבת, ע"כ. ולכאורה הוא נגד הסתם שהביא מרן. על זה תירץ מרן זצוק"ל בספרו חזו"ע (שבת ח"ג, עמ' לא) שאין לעזוב פשיטותו של הרשב"א מפני ספיקו של הב"י בדעת הרמב"ם, ובפרט שמדובר על ספרי רפואה שנצרכים לרופא. וכ"כ כמה אחרונים, ע"ש (ויש לפלפל בדברי הרב, ואכמ"ל). וכ"כ עוד בחזו"ע (שבת ח"ו, עמ' עב) ספרי חוכמות וספרי רפואות יש מתירים לקרות בהם בשבת. ואנכי הרואה ששם בבאו' (עמ' עג) הביא דברי ספר שלחן שלמה להגרש"ז אויערבאך זצ"ל (סי' שז ס"ק כד) שכתב, אסור ללמוד נהיגה מתוך ספר לימוד נהיגה בשבת, הואיל והנהיגה אסורה בשבת, ע"ש. והסתפקנו האם דבר זה הוא לכל הדעות היינו גם לדעת הרשב"א או רק לדעת הרמב"ם (ובחזו"ע שם, לא ברור כ"כ מה סובר, ואכמ"ל). על כל פנים ראיתי להגר"מ לוי ז"ל בקובץ ויען שמואל (ח"ט סי' ח) שנשאל האם מותר ללמוד בספר תאוריה בשבת ותלה זאת במחלוקת הרמב"ם והרשב"א, דלרשב"א מותר ולרמב"ם אסור. ולאחר מכן כתב דלדעת הרשב"א אפשר שגם אסור בספרי נהיגה מפני שענייני נהיגה אסור לדבר בהם בשבת ומה שהתיר הרשב"א לא התיר אלא בספרי חוכמה ורפואה שאין בהם רק משום גזירה אטו שטרי הדיוטות (והוא כעין השלחן שלמה דלעיל). וסיים שלדינא יש להקל אבל ראוי להחמיר. ובפרט יש להקל אם מעיין בלבד שיש ס"ס שמא הלכה כהרשב"א שמתיר ושמא הלכה ככמה ראשונים שמותר לעיין בעיניו בלבד גם בשטרי הדיוטות (אף שמרן אסר זאת יעויין סי' שז סי"ג), ע"ש. ויש לפלפל בדברים. עכ"פ הראה פנים להקל ללמוד בספר תאוריה בשבת. ויש עוד להאריך ולפלפל בזה, ואכ"מ. ולכן נראה להלכה שבודאי לכתחילה אין ללמוד ספר תאוריה בשבת, ואמנם במקום צורך כגון שיש מבחן סמוך לשבת, וחייבים להשלים החומר, מותר ללמוד, ובפרט אם לומד בהרהור ולא מוציא בפיו.