עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

האם מותר לקרוא לאישה זרה בשמה?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 28.09.2022

שאלה:

האם מותר לקרוא לאישה זרה בשמה?

תשובה:

איתא במסכת שבת (קמ:) אמר להו רב חסדא לבנתיה, תהוי צניעתן באפי גברייכו וכו', וכי קארי אבבא איניש, לא תימרון מנו אלא מני, ע"כ. ופרש"י (שם ד"ה לא תימרון) מי הוא לשון זכר לא תרגילו לשונכם לדבר עם זכרים. אלא מני, מי היא, ע"כ. הרי שאין דרך צניעות לפנות לגבר בלשון זו כדי שלא להרגיל לדבר עם גברים. וכ"ש שאישה לא תקרא בשמו, ובודאי ה"ה וק"ו להיפך שאין לגבר לפנות בלשון 'מי זו' ובודאי לא לקרוא בשמה, שאינו מדרך הצניעות. ועי' בפסקי מהרא"י (סי' רסא) שפנה לאישה בשמה הפרטי, ע"ש (ויש לדון האם ס"ל שיש בזה איסור לקרוא בשמה הפרטי ולכן הקדים מרת). וכ"ה בשו"ת מהרי"ל (סי' עו, ב). ובשו"ת ד' חכמים (עמ' רנו) כתב שאף שאין איסור בכך מן הדין, אין ראוי לקרוא לאישה בשמה שיש בזה קצת חיבה, ע"ש. והובא בשם הגר"ח קניבסקי (עלון אוהב ה' שערי ציון בלק – פנחס 18, תש"נ) שיש להימנע לקרוא לאישה בשמה הפרטי וכשיש צורך בכך, ראוי לקרוא לה גב' פלונית על שם המשפחה ולא לפנות אליה בשמה הפרטי הגורם לקירבה, ע"ש. גם בשו"ת רבבות אפרים (ח"ו סי' תב) כתב לאסור לקרוא לאישה בשם האיש וכן להיפך, ע"ש. ועי' להגר"י רצאבי (קובץ בית הלל, ה עמ' מו) שהקשה ע"ד דמנ"ל הא לאסור בדבר שאין לו שורש, אף שהלב אומר דמדרכי הצניעות יש להימנע מזה, אבל לא לאסור, ע"ש מש"כ בזה. ומש"כ שהלב אומר, אכן יש לסייע לדבריו שהיום מלמדים בשירות לקוחות של כל מיני חברות לשאול בשמו של האדם ולפנות אליו בשמו הפרטי כדי לגרום לקירבה דבר הגורם לרצות לעשות מקח וכו'. וכן מבואר בתורה אצל רבקה (בראשית כד, כה) "ותאמר אליו בת בתואל אנכי" וגו', ולא אמרה את שמה הפרטי. וע"ע בשו"ת בית אבי (ח"ב סי' קכא ד"ה ומה) ובספר אגרה דכלה לבעל הבני יששכר (פ' לך לך). ועי' בספר בן יהוידע (קידושין ע:). שו"ר בספר אשרי האיש (אבן העזר ח"ב עמ' קז) שכתב לא ידברו אנשים ונשים זה לזה בצורה של חיבה, וכגון קריאה בשם פרטי דבזמנינו קריאה בשם פרטי, מיוחדת לקרובי משפחה או חברים וידידים, ע"ש. וראיתי שהקשו שהרי גם המלאכים שאלו את אברהם "איה שרה אשתך" והרי שהזכירו אותה בשמה. וכן אמר המלאך להגר "הגר שפחת שרי". וגם ה' יתברך בכבודו ובעצמו קרא בשמה של מרים דכתיב (במדבר יב, ה) "וירד ה' בעמוד ענן ויעמוד פתח האוהל, ויקרא אהרן ומרים ויצאו שניהם" ולא בני עמרם או בת עמרם או אחות אהרן. ולא קשיא שזהו כלפי המלאכים וקוב"ה דליכא בהם יצר הרע משא"כ בבני אדם. ולכן אף שאין לאסור לקרוא לאישה זרה בשמה הפרטי, מ"מ אינו מדרך הצניעות, ואם רוצים לפנות אליה, אפשר לקרוא לה 'גב' פלונית' על שם משפחתה.