עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

האם סחיטה של סקוץ' זה מדאורייתא או מדרבנן ונפקא מינא לענין מוצאי שבת שעדיין לא יצא ר"ת?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 26.12.2022

שאלה:

האם סחיטה של סקוץ' זה מדאורייתא או מדרבנן ונפקא מינא לענין מוצאי שבת שעדיין לא יצא ר"ת?

תשובה:

הנה בדבר זה יש איסור דאורייתא לדעת הרמב"ם (פ"ט מהלכות שבת הי"א) דהחיוב הוא משום כיבוס משום ש'הסחיטה מצרכי הכיבוס היא' והרי זה תולדת דמלאכת מלבן. ודעת ר"ת (בתוס' שבת קיא:) דבסחיטת בגדים יש איסור מצד שתי מלאכות שונות, מלאכת כיבוס ומלאכת מפרק שהיא תולדה דדש, כשם שמצינו שהסוחט זיתים וענבים חייב משום מפרק, ע"ש (והרמב"ם כנראה לא ס"ל דהוי משום מפרק משום דדווקא סחיטת משקה מהפרי שלו יש בו איסור דישה משום שהמשקה הוא חלק מהפרי והסחיטה מפרקת אותו ממקום גידולו, אבל בסחיטת בגדים אין המשקה מחובר לבגד, לכן אין בסחיטתו משום איסור מפרק). והן אמנם כי הסקוץ' עשוי מחוטים סנטטיים ואין בהם שום תערובת של חוטים טבעיים. ובשש"כ (פט"ו ס"ו) כתב שאיסור הסחיטה הוא מדרבנן דומיא דסחיטת שיער. וציין לד' הבאו"ה (סי' שב ס"ט ד"ה אסור) שמבואר בו דהך סחיטה דאין בה איסור דאורייתא קאי גם על בגד ארוג משיער עיזים. וא"כ הוא הדין בבגד ארוג מבגדים סנטטיים, ע"ש. וכן העתיקו דבריו כמה אחרונים. ואף אם נאמר דזה תליא במח' דיש אומרים דהוי דאורייתא נראה להקל אחר שר"ת הוי חומרא ודי לנו להחמיר בדברים שהם ודאי דאורייתא ולכן נראה דמותר להניח תבשיל לח על הפלטה לאחר צאת הכוכבים דהגאונים ולפני ר"ת דאיכא ס"ס, שמא הל' כהגאונים, שמא אין בישול אחר בישול ובדבר של חומרא אפשר להקל עד זמן צאת הכוכבים דר"ת. ושו"ר תשובה של מרן הראשון לציון שליט"א מיום ג' כסלו תשפ"א שכתב וז"ל, לכבוד היקר והנעלה, שוקד באוהלה של תורה, כש"ת…נ"י שלום רב, לשאלתו במי שמחמיר בצאת השבת כזמן ר"ת, וכן מחמיר שלא לטלטל שאין סומכים על העירוב שעושים שאינו לדעת מרן הש"ע, האם צריך להחמיר שלא לטלטל עד סוף זמן ר"ת. הנה יש להדגיש בענין טלטול בשבת במקום שיש עירוב, שראוי ונכון לבני עדות המזרח להחמיר על עצמם שלא לטלטל כלל בשבת ברה"ר, ולכתחילה לא לסמוך על העירוב, כדי לחוש לכתחילה לסברת האומרים שדעת הש"ע שיש לנו רה"ר בזמן הזה מדאורייתא, ולזה לא יועיל העירוב. וכאשר ביארנו כן בילקו"י שבת ב' (עמ' טז). ואמנם מעיקר הדין גם הספרדים יכולים להקל במקום צורך לטלטל בשבת במקומות שיש עירוב, מפני כמה ספיקות, שמא אין לנו רה"ר בזה"ז, דבעינן שיבקעו בו בכל יום שש מאות אלף איש, ושמא מה שנוסעים במכונית חשיב כשידה תיבה ומגדל דאינו בכלל רבים בוקעים בו, ושמא בעינן שרה"ר תהיה מפולשת ולא בכביש הפונה לבסוף לימין או לשמאל, כמש"כ החזון איש, וכ"מ בריטב"א, ולכן גם למחמירים שלא לעשות מלאכות דאורייתא עד סוף זמן ר"ת, מ"מ במלאכות דרבנן אין הכרח כ"כ להחמיר, כמבואר בילקו"י (שבת כרך א' חלק רביעי סי' רצג ס"ד), ואע"פ שלכתחילה יש לשמור זמן ר"ת לכל מילי, מ"מ לענין טלטול, יש להקל לטלטל כזמן הגאונים אחר שיש כמה ספיקות להקל וכנ"ל. ובפרט שכך המנהג, ע"כ. וה"ה בנדו"ד, ודו"ק. הלכך להלכה, מותר לשטוף כלים עם סקוץ' אחר צאת השבת דהגאונים, לפני צאת השבת דר"ת. ושאלונו האם מותר לפתוח את הטלפון לפני צאת השבת דר"ת כדי לשמוע התפילות בשידור חי למי שחולה 'קורונה' או נמצא בבידוד. והשבנו דיש להתיר כן ע"פ מש"כ בספר הליכות עולם (ח"ד עמ' קצו), ע"ש ודו"ק.