עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

ישנה סגולה ללידה קלה לפתוח את ההיכל בחודש התשיעי. האם הסגולה היא לפתוח פעם אחת בחודש התשיעי או כל פעם שעושים פתיחת ההיכל?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 06.07.2022

שאלה:

ישנה סגולה ללידה קלה לפתוח את ההיכל בחודש התשיעי. האם הסגולה היא לפתוח פעם אחת בחודש התשיעי או כל פעם שעושים פתיחת ההיכל?

תשובה:

תחילה וראש נכתוב כי סגולה זו הביאה מרן החיד"א בספרו עבודת הקודש (מו"ב סי' ג אות צ) וזו לשונו: יש נוהגים כשנכנסה אשתו בחודש תשיעי של עיבורה לעשות בחודש ההוא מצות פתיחת ההיכל, והוא מנהג יפה ויש לו סמך על פי הסוד, ע"כ. וכן הביא סגולה זו בספרו לדוד אמת (סי' ב אות ג). והעתיקו בספר כה"ח (סופר, סי' קלד ס"ק יב). וכ"כ עוד בשו"ת יוסף אומץ (סי' נז). וכן הביא בספר רפאל המלאך אות מ' ערך מעוברת וספר גילת הזהב (מפתח של חיה אות תקלו, ושם יש משמעות שגם יוליך את הספר תורה, והביא גם נוסח בארמית לומר בסוף בריך שמיה, ובספר ודרשת וחקרת ח"ג חיו"ד סי' יח כתב שאם אין לו את הנוסח יכול להתפלל בכל לשון, מפני שבזמן פתיח הארון נפתחים שערי שמים של רחמים כדאיתא בזוהר פרשת ויקהל דף רו, ומשמע שם דהוא בשבת דווקא ע"ש). [והגר"ח פאלג'י בספר החיים (סי' א אות ה) הוסיף שיזהר גם שיחזיר הספר תורה לארון ולסגרו, וביאר טעמו משום המתחיל במצוה אומרים לו גמור, וצריך לסגור גם ההיכל שזהו כבוד ספר תורה. ועוד, כשם שעושה סימן לבקש רחמים שה' יפתח רחמה, כן יעשה סימן טוב שאחר הלידה יסגור ה' בעד רחמה, ע"כ. ובסגולת פתיחת הארון אין חילוק בין שבת ליום חול כפשטות משמעות ד' האחרונים הנ"ל שלא חילקו. ויש שכתבו שגם מי שאשתו יולדת תמיד על ידי ניתוח, טוב שהבעל יקנה בחודש התשיעי פתיחת ההיכל. שו"ת אהל יששכר סי' פח אות ב] והנה ישנם כאלה שעושים כל שבת פתיחת ההיכל בחודש התשיעי להריון נשותיהם או עושים כמה פעמים בימי החול, בשני וחמישי, ולהאמור מפשט דברי מרן החיד"א שהבאנו לעיל, נראה שדי בפתיחת ההיכל פעם אחת בהיכנס האשה לחודש התשיעי, ואין צורך ביותר מזה. וכן ראיתי שכתב בספר שיח תפילה (טזשנר, הוצאת ספר תורה אות ז) וכן השיבני הגאון ר' חיים קניבסקי שליט"א. ובודאי אם יפתח כל פעם לא גרע (ובפרט שכן משמע ממה שכתב בסידור המקובלים והגאונים), וה' לא ימנע טוב להולכים בתמים, והעיקר שיתפלל לה' יתברך שיצא הילד בריא ושלם ויהיה תלמיד חכם וירא שמים [ושמעתי באומרים לי שכן הורה אחד מחכמי הדור ושיעשה כן במנחה של שבת. ואמנם בספר שיח תפילה (שם) כתב שיש חסרון בסגולה זו כי אין לך יפה מן הצניעות ודברים שעושים בפרהסיא יכולים להביא לידי עין הרע, ולכן יש הנמנעים לעשות סגולה זו לעיני רבים ולא היה מנהג כזה אצל האשכנזים, ע"ש. וראיתי בספר גפן פוריה (עמ' פ) שכתב בשם הגר"ח קניבסקי שאין לחוש בזה משום עין הרע או חוסר צניעות ושם הביא שהשיב לו גם שיפתח כמה פעמים שרוצה בחודש, ע"ש. וכנראה ס"ל שאין להקפיד בזה כמו שכתבנו לתרץ לעיל ד "ה' לא ימנע" וכו'. ועי' בספר שיבת ציון (שער ח, קריאת התורה, הערה ג ד"ה וסוד) שכתב שאם יש ב' דלתות לארון הקודש, יפתח את שניהם, ע"ש].