עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

כתוב בילקו"י (שבת כרך א' עמ' שלה) שבימי חום גדול או קור גדול, אם כבה המזגן, מותר לבקש מגוי בשבת להדליק. האם מותר גם אם יש במזגן נורה?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 17.09.2022

שאלה:

כתוב בילקו"י (שבת כרך א' עמ' שלה) שבימי חום גדול או קור גדול, אם כבה המזגן, מותר לבקש מגוי בשבת להדליק. האם מותר גם אם יש במזגן נורה?

תשובה:

בדבר נורות ביקורת הנדלקות כדי להעיד על פעולת המכשיר, כגון נורת ביקורת של מזגן וכדו', נורה זו אין בה חוט להט, אלא אלקטרודות ומעגלים חשמליים, ועל כן אין בזה אלא איסור דרבנן (וכך הוא בכל המזגנים שהותקנו בזמן האחרון וכמו שכתב בספר קדושת השבת הררי, עמ' קפז) כך שיטת רוב הפוסקים כמבואר כ"ז ביבי"א (ח"ז סי' לח), ע"ש ותרו"נ. הלכך אף שיש נורת ביקורת במזגן, כאשר החום גדול, מותר לבקש מגוי להדליק את המזגן דהוי שבות דשבות במקום צער דשרי וכמו שכתב ביבי"א (שם) ע"פ ד' הש"ע (סי' שז ס"ה) שכיון שהשרב כבד ויש צער לסבול החום, מותר לומר לגוי להפעיל את המאוורר או מזגן אויר מכיון שאין כאן אלא הפעלת זרם בלבד, ע"ש. וה"ה שהקור גדול. ועוד דאיכא בזה כמה צירופים להקל כמבואר כיוצ"ב בחזו"ע (שבת ח"ג עמ' תלב והלאה). שו"ר בקש"ע ילקו"י (הל' שבת, מהדו' תשע"ג עמ' שמח סצ"ו. וכן בילקו"י שבת א' מהדו' תשע"ג, עמ' קכה) שכתב שאף שיש נורת בקרה, מותר לומר לגוי להדליק המזגן שהדלקת המזגן, הוי פסיק רישיה שאין כוונתו למנורה ופסיק רישיה על ידי גוי מותר (ומקורו בתרומת הדשן סי' סו. ועי' בילקו"י ח"ב סי' שיח סנ"ו), ע"ש. ולמה שכתבנו לעיל שכיום במזגנים יש נורת לד, ממילא יש לצרף לכל זה. ובפרט אם יש ילדים קטנים בבית וקר מאוד או חם מאוד (עי' יבי"א שם). לכן להלכה, כאשר החום גדול או הקור גדול ויש צער, מותר לומר לגוי להדליק את המזגן בשבת אף שיש במזגן נורת ביקורת וכדו'. ובפרט בימי הקור או החום הגדולים ויש ילדים קטנים בבית.