עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

מאיזה גיל יש לנשים להימנע מלקחת ילד לים או בריכה מופרדת ששוהות בהם רק נשים, וכן אבא ליקח ילדה לים או בריכה שיש בהם רק גברים?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 09.07.2022

שאלה:

מאיזה גיל יש לנשים להימנע מלקחת ילד לים או בריכה מופרדת ששוהות בהם רק נשים, וכן אבא ליקח ילדה לים או בריכה שיש בהם רק גברים?

תשובה:

ראשית נאמר שכבר נודע מכל גדולי הפוסקים שאסרו באיסור חמור שלא ללכת לים שיש בו תערובת של גברים ונשים ולא התיר דבר כזה אף רב אמיתי. וכל ההולכים לים כזה ידעו שהם עוברים על כמה איסורי תורה. עי' מה שכתב בזה מרן מאור ישראל הגר"ע יוסף זצוק"ל בשו"ת יחוה דעת (ח"ה סי' סג), ואין כאן המקום להאריך בדברים פשוטים. ולעצם השאלה מאיזה גיל יש למנוע מלקחת ילד קטן לים של נשים. הובא בשם החזו"א שאם הוא בגיל שיוכל לזכור אח"כ מה שראה אין ליקח אותו (והו"ד בחוט שני שבת ח"ד עמ' רעט). יש שפירשו שהוא מגיל שלוש ומעלה (חוט שני שם, צניעות בת ישראל להגר"י רצאבי שליט"א, עמ' כה). ובשו"ת דברי חכמים (עמ' רסא) כתב בשם הגר"י קמנצקי זצ"ל שאסור להביא ילד מגיל חמש ומעלה. ואם אפשר בנקל שלא להביאו כלל, עדיף יותר (דברי חכמים שם). ובילקו"י (דיני חינוך קטן, עמ' שלד) כתב שראוי להקפיד שאשה לא תביא את בנה שמעל גיל ג' או ד' שנים לחוף נפרד לנשים, ובפרט באופן שיתכן ויזכור הדבר כשיגדל, ע"ש. ולגבי ילדה להביאה לים של גברים, כתב בספר הליכות בת ישראל (פ"ז סי"ט) בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שאפשר להקל בבת, עד גיל חמש – שש שנים. ויש שכתבו שכל בת לפי התפתחות גופה. שו"ת ישועות משה (אהרונסון, ח"ג סי' קי) ע"פ דברי החזו"א (או"ח סי' טז אות ח). וע"ע בספר הליכות בית ישראל (עמ' סז הע' ז) שמקובל להבין את דברי החזו"א שהוא עד גיל שש – שבע בערך, ע"ש. ובספר צניעות בת ישראל הנ"ל החמיר בזה מגיל שלוש. ועי' בילקו"י (שם) מש"כ בזה. הלכך להלכה, מותר לאשה להביא ילד עד גיל חמש לים שנמצאות שם רק נשים, ומעל גיל זה, אין להביאו. וראוי שלא להביאו מעל גיל שלוש – ארבע. ולגבי גבר, להביא ילדה לים שנמצאים שם רק גברים כמובן, יש להתיר בזה עד גיל חמש – שש שנים (וראוי שתלך שם הילדה בצניעות). ומעל גיל זה, אין להביאה. והמחמיר שלא להביאה מגיל שלוש ומעלה, תבוא עליו ברכה. ואגב יש לציין ששאלתי את מרן הראש"ל הגאון ר' יצחק יוסף שליט"א עד איזה גיל אב יכול לקלח את בתו והשיבני עד גיל שלוש – ארבע. וראה עוד בספר מעיין אומר (חי"ב עמ' רסו).