עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

מה מברכים על 'דפי אורז'?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 15.12.2022

שאלה:

מה מברכים על 'דפי אורז'?

תשובה:

לרוב 'דפי אורז' עשויים מקמח אורז, ויש שמעורב שם גם קורנפלור או קמח טפיוקה (שהוא למעשה קמח קטניות). ויש מעורב במים ומלח ויש מעורב בעוד חומרים עד שהאורז הוא לא רוב. התהליך במפעל הוא שלאחר גיבולם, ניתנים במעין תבנית ליבוש בשמש וכך נאכלים ללא בישול או אפיה נוספת (כך אמר לי חכ"א שבדק את תהליך ייצור 'דפי אורז' במפעל המייצר מוצר זה). וכשלעצמו אין בו לא טעם ולא ריח ומשמש לעטוף כל מיני מילויים. ועל ידי טיגון בישול או אפיה בתנור וכו', יחד עם עוד דברים, מקבל טעם יותר טוב. הנה בגמרא ברכות (לז.) תניא, הכוסס אורז מברך 'בורא פרי האדמה'. בישלו, מברך עליו 'בורא מיני מזונות', ולבסוף ולא כלום (פירש רש"י, כלומר אינו טעון מברכות ארץ ישראל ולא כלום, אלא 'בורא נפשות רבות' ככל דבר שאינו משבעת המינים). וכתב הרא"ש (ברכות פ"ו סי' ח) שהאורז נקרא מזון, מפני שהוא משביע וסועד הלב, ואע"פ כן אינו מברך לאחריו ברכה 'מעין שלוש', שלא נתקנה ברכה זו אלא על שבעת המינים, ע"ש. והנה בודאי נראה שדין האורז הנ"ל הוא כדין אורז מבושל שהרי מטגנים אותו או מבשלים או אופים אותו לאחר שעוטפים איתו דגים או בשר וכו', ולא מבעיא לדעת מרן הש"ע בב"י (סי' רח) דס"ל שאורז מבושל אף שלא נתמעך ברכתו 'בורא מיני מזונות'. אלא אף לרמ"א (שם ס"ז) ועוד אחרונים דס"ל דבעינן תרתי מבושל ונתמעך, הכא הרי הוא בגדר נתמעך ובודאי יש לברך עליו 'בורא מיני מזונות'. וראה למרן פאר הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו חזו"ע (ברכות, עמ' קפד והלאה) דלא בעינן נתמעך אלא די בנתבשל וכדעת מרן הש"ע, ע"ש (ובר מן דין, צריך לדון האם היבוש בשמש דינו כבישול או לאו, ואכמ"ל). והנה כמו שציינו לעיל 'דפי אורז' אין להם טעם בפני עצמם והם לא נאכלים כך אלא על ידי בישול או טיגון או אפייה ודינו כמו שמרן כתב (שם ס"ז) שעל פת אורז מברכים 'בורא מיני מזונות'. אלא צריך לדעת שאכן האורז הוא הרוב שהרי יש הרבה 'דפי אורז' שנמצאים בשווקים שרובם עשויים מרוב קמח טפיוקה או קונפלור וכדו', כנגד האורז (וחכ"א שבדק את תהליך הייצור של 'דפי אורז' העיד לי שכמעט כל מה שבדק הרוב הוא לא אורז אלא קמח טפיוקה וכדו'. ואכן ניתן לראות כן ברכיבים הכתובים על דפי אורז אלו). ודינו כמו שמרן כתב שם שאם האורז מעורב בתבשיל אחר שהוא הרוב מברך עליו ולא על האורז. והרי על קמח טפיוקה או קונפלור מברכים 'שהכל נהיה בדברו' וכמו שמרן הש"ע כתב בסי' רח (ס"ח). ובכלל יש לומר שבדרך כלל דפים אלו משמשים לכיסוי למילויים ששמים בפנים כמו דגים וכו', ואם אכן המילוי הוא הרוב זה נכלל בגדר שמרן כותב שכאשר האורז מעורב יחד עם עוד דברים מסתכלים מה הרוב ולכן יש לברך על הדגים וכו', 'שהכל', אם אכן הם הרוב.
ולכן להלכה, 'דפי אורז' העשויים מרוב קמח אורז שמבשלים אותם או מטגנים אותם או אופים אותם מברכים עליהם 'בורא מיני מזונות'. ואם עשויים מרוב קמח טפיוקה או קונפלור וכדו' (ואלה הרוב שנמצאים בשווקים) ברכת ה'דפי אורז' 'שהכל נהיה בדברו'. וגם אלו העשויים מרוב אורז אם הם משמשים מילוי לבשר או דגים וכדו', והבשר או הדגים הם הרוב יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. וכן כל מילוי וברכתו. ואם ה'דפי אורז' הם הרוב ועשויים הם מרוב קמח אורז וכאמור, יש לברך עליהם 'בורא מיני מזונות'. ואם עשויים הם מרוב קמח טפיוקה או קונפלור ממילא ברכתם 'שהכל נהיה בדברו' וכדלעיל.