עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

קטן שנוגעים במקומות המכוסים שבו, האם צריך ליטול ידיים?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 14.07.2022

שאלה:

קטן שנוגעים במקומות המכוסים שבו, האם צריך ליטול ידיים?

תשובה:

הדין במי שנגע במקומות המכוסים דצריך נטילה כתב בש"ע (סי' ד סי"ח). והנה יש לדון האם יש הבדל בזה בין ילד קטן לגדול. ועוד יש לדון מאיזה גיל מדובר בקטן. בכה"ח (סי' קסד ס"ק יד) כתב בשם החסד לאלפים שאין הבדל בזה בין קטן לגדול. וגם הנוגע לקטן במקומות המכוסים, צריך ליטול ידיים, ע"ש. וכ"כ הגר"ח פלאג'י בספרו כה"ח (סי' ח סל"ב) דהמלמדים יזהירו את הקטנים לבל יגעו במקומות המכוסים ויחככו בשערותיהם, ובזה תליא הצלחתם בלימודיהם שיהיו בנקיות וכו', ע"ש. ובשו"ת שלמת יוסף להר"ש סובול זצ"ל הביא בשם הגאון הרגאצ'ובי שנשאל אי מוטל על מלמדי תינוקות להוכיחם על נוגעם במקומות המכוסים שבגופם. והשיב דאין על מקומות המכוסים של קטנים שם מקום טינופת כשם שאין על ערוותו שם ערוה כמבואר במגילה (כד:) ובברכות (כד.) ועוד. והביאו בספר ברכות שמים (עמ' קה – קו). ושם הסביר סברתו דענין נגיעה במקומות המכוסים הוא משום רו"ר דלכלוך שריא תמן ורו"ר לא שריא אלא במקום דאיכא טינופת, ואף שבקטן איכא מלמולי זיעה, מ"מ אין על מקומות אלו שם מקום טינופת כשם שאין על ערוות קטן שם ערוה, ע"ש. ויש לחלק מעט בין הנדונים דשם ערוה אין אלא על קטן מגיל תשע כמבואר ברמ"א (סי' עה ס"ד) משום דאז ראוי לביאה, משא"כ מלמולי זיעה הרי זו מציאות דאיכא וקשה לומר דאין שם זיעה על זיעתו של הקטן. והנה מד' הרב כה"ח והנך דלעיל משמע דאין חילוק בגיל הקטן ואף קטן ביותר, אם נוגעים במקומות המכוסים שבו, צריך נטילה. וכ"כ בשו"ת רבבות אפרים (ח"ה סי' מה אות ב) שיש להחמיר בתינוק ותינוקת ולא משנה באיזה גיל, ע"ש. וכ"כ עוד בחי"ד (סי' ב אות ב). גם בספר ארחות רבינו (ח"א עמ' טו) הביא שהקה"י החמיר בזה. אך אמר שלא מצא כן כתוב במפורש רק שהוא מחמיר על עצמו. וכשהראה לו בנו הגר"ח שליט"א שבספר שלמת חיים החמיר בזה רק מגיל שלוש שנים אמר שאינו יודע מקור לגיל זה וע"כ החמיר בכל אופן ושכן הורה החזו"א דהנוגע בתינוק במקום שאצל מבוגרים הם מקומות מכוסים, צריך נטילת ידיים, ע"ש. גם בשו"ת ויען יוסף (גרינוולד, סי' ד) כתב לגבי נגיעה במקומות המכוסים אצל קטנים דשמא יש לומר בזה לא פלוג רבנן ולמעשה נראה דנכון להחמיר. והמיקל ג"כ יש לו על מה שיסמוך, ומ"מ אף המיקל, נראה שלא להזכיר ש"ש בלי נט"י, ע"ש. אלא שכל זה מיירי במקומות שדרכו של הקטן להיות מכוסה אבל היכא דדרכו להיות גלוי, נראה בודאי דאין צורך בנטילת ידיים. ראה במ"ב (סי' ד ס"ק נג), ודו"ק. וכ"ד הגרש"ז אויערבאך כמו שהביא בספר עלהו לא יבול (סי' ד סי"ח). וכ"כ בקונטרס חינוך הבנים למצוות (הע' רמ) בשם הגריש"א. והובא גם בקובץ תשובות להגריש"א (ח"ג סי' יב). וכן הביא בספר נקיות וכבוד בתפילה (פ"ב הע' 30) בשם הגר"ש וואזנר זצ"ל בעל שבט הלוי. וכ"פ בשו"ת אול"צ (ח"ב פמ"ד ס"ו). ובפרט דיש לצרף ד' המשנת יוסף דלעיל בשם הרוגוצ'בי. וכ"כ בשו"ת חיי הלוי (ח"ג סי' א) דפוק חזי מאי עמא דבר דרוב העולם אין מדקדקין בזה, וסומכין עצמן על משמעות הפוסקים דתלוי לפי אופן הלבישה בכל אדם ואין חילוק בין קטן לקטנה. ועכ"פ עד ג' שנים יש לצרף סברת הגרי"ח, ע"ש. וע"ע בספר אוצר תשובות לשאלות המצויות (סי' יד) מש"כ בזה.
הלכך למעשה, מי שנוגע בקטן במקומות שהדרך לכסותם, צריך ליטול את ידיו.