עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

קנין בית מהפקר

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 23.05.2021

שאלה:

שלום הרב בשכונה שלנו היה בית ריקה מחמת שנפטר אדם ערירי ונכנס אליה משוגע אחד ואמר שקנה את הבית מהפקר, הוא עושה בלעגן שם ומפריע לכל השכנים, האם הם יכולים להוציא אותו מהבית או לא.

תשובה:

תשמע השאלה שלך הוא לא פשוט וצריך לדעת יותר פרטים, אבל אני אביא לפניך קצת ממקורות הסוגיא ואני מקוה שיעזור לך. זה לשון השולחן ערוך. שבוי שנשבה ובורח מחמת סכנת נפשות, חייבים בית דין להתעסק בנכסיהם. כיצד עושין, כל המטלטלים יהיו מופקדים ביד נאמן ע"פ ב"ד, ומורידין לתוך הקרקעות קרובים הראויים לירש, כדי לעבוד הקרקעות ולהתעסק בהם, עד שיוודע שמתו או עד שיבואו. הגה: היו כאן יורשין הרבה, קצתן עובדי אדמה וקצתן אינן עובדי אדמה, מעמידין ביד עובדי אדמה (טור בשם הרא"ש). וכשיבוא השבוי והבורח שמין אלו הקרובים שהורידו מה שעשו ומה שאכלו, כמנהג כל האריסים של אותה מדינה. הגה: וי"א דוקא בשבח שמין לו כאריס, אבל פירות נוטל הכל (טור בשם ר"י והרא"ש). ואם שמעו שמת קודם שהורידוהו, ואח"כ באו, אין לו בשבח כלום, אלא מה שאכל אכל ומה שהוציא הוציא (שם בשם הרא"ש). ולמה לא יעמידו אפוטרופוס לעולם בין במטלטלין בין בקרקעות עד שיבאו הבעלים או עד שיודע בוודאי שמתו, לפי שאין בית דין חייבים להעמיד אפוטרופוס לגדולים שהם בני דעת. הגה: מיהו אם היה כאן מי שרוצה להיות אפוטרופוס לתקנת השבוי, מעמידין אותו ואין תקנה גדולה מזו, מיהו היורש יכול למחות שלא למנות אפוטרופוס (טור בשם הרא"ש ונ"י פ' המפקיד). וי"א דאין היורש יכול למחות (המגיד פ"ז דנחלה ומרדכי פרק המפקיד). שוטה דינו כקטן, ומעמידין לו אפוטרופוס (ב"י בשם הרשב"א).
אדם ערירי שנפטר ולא מצאו יורשים, האם אפשר לירד לגור בדירתו
בספר דרכי חושן כתב שאם מת אדם שהיה ידוע לאיש ערירי וכבר שנים רבות חיפש קרובים ולא הצליח למצוא, נראה דיכול כל אדם לירד לגור בדירתו עד שימצאו קרובים, ואין הב"ד מעמידים אפוטרופוס בכה"ג, וציין כמה טעמים בזה: א. לפמש"כ נתה"מ בסימן רנ"ו [ס"ק א] בביאור הרמ"א [שם] שבכל שתוקי שמת יש לנקוט שהיורש האמיתי של השתוקי התייאש והנכסים שלו הפקר, ואף שיש חולקים בזה, מ"מ בנידון דידן עדיף טפי כיון שידוע שניסו לחפש קרובים למוריש ולא מצאו. ב. ובמהר"א ששון כתב דיש ספק שמא היה בן גרים (ולכן לא מצא שום יורשים דהא בישראל אמרינן אין לך אדם שאין לו יורשים) והנכסים הפקר, וצ"ב אם מסתפקים כן גם בכהן ולוי. וכתב עוד שיש ספק שמא המוחזק הוא הכי קרוב. ג. כיון שכל החיוב הוא משום השבת אבידה ובמומר פטורים, א"כ הרי הקרוב הלא ידוע בזמנינו הוא עפ"י רוב חילוני (דאם נאמר שיש איזה קרוב בעולם, זיל בתר רובא, ורוב ישראלים חילוני נינהו), וכל חילוני בזמנינו הוא ספק תינוק שנשבה וספק מומר, וממילא ספק אם חייב בהשבת אבידה. ד. וגם נראה שבנידון זה גם אם אין הנכסים הפקר מותר להשתמש מדין זה נהנה וזה לא חסר. ה. אין לחייב את הב"ד למנות אפוטרופוס, כיון שנראה שאין סיכוי שימצאו את הבעלים, שהרי החיוב שמוטל עליהם למנות הוא משום השבת אבידה, וא"כ דמי קצת למוצא אבידה שאין בה סימן שאם לא הגביה דעת החזו"א שכיון שהסיכוי שימצא הבעלים הוא קטן א"כ אין חיוב להגביה, ועכ"פ הוא ענין של הב"ד, וכ"ז שלא מינו רשאי אדם פרטי להשתמש בו, וכ"ז רק לענין לירד להשתמש, אבל לענין למכור קשה להקל, וכמדומה שכן הורה מרן הגאב"ד זצ"ל במעשים שבאו לידיו. עכת"ד.
וכן ראיתי בקובץ הישר והטוב [חלק ד עמ' קיד] שנשאלו בכיוצא בזה אודות ניצול שואה שהיה מתגורר בבנין והיה לו בבנין ב' דירות, אחת שהיה דר בה, והשניה היה מסכים לראובן לשהות בה ללא תשלום, ונפטר אותו ניצול שואה ללא שום משפחה (ופעם אחת אמר לראובן שיש לו קרובת משפחה רחוקה שכבר לא ראה אותה חמישים שנה והיא אינה שומרת תורה ומצוות), ושאל ראובן מהו להחזיק בב' הדירות.
ותירצו דלגבי הדירה שהיה ראובן דר בה רשאי להחזיק בה, ולגבי הדירה השניה, תלוי בעיני הדיינים דאם יראה להם שראובן הוא אדם נאמן, ירשו לו להשתמש בדירה ולטפל בה בחינם, עד שימצא יורש, והסתפקו לגבי שכירות הדירה מה דינה אם יבוא יורש באחד מן הימים. ע"ש.
ולענ"ד, האידנא אם לא יורידו ב"ד מאן דהו לטפל בדירה, השבוי יפסיד הרבה כיון שישנם הרבה תשלומים כגון ארנונה ודמי ועד הבית ושאר מיסים, וטיפול הדירה מליקויים וכו', ולכן עדיף להוריד מי שיטפל בדירה וידור בה בחינם עד שימצא יורש, או שב"ד יגבה שכירות עבור הדירה וישמרו המעות ליורש.
מי שנפטר ללא יורשים כאן ומנהג המדינה לקחת הנכסים לרשותה
הפת"ח [שם] הביא דבשו"ת הרדב"ז [ח"ג סימן תקסד] כתב שאם מת אחד ואין היורשים כאן, ובאותו מקום היה נהוג מצד המלכות שמי שמת בלא יורש עוברים הנכסים למלכות, ב"ד מעמידים אפוטרופוס לנכסיו עד שיודיעו ליורשים. ע"ש.
על פי זה אתם יכולים עכשיו לחזור אלי עם יותר פרטים כדי לפטור את הבעיה שלכם, שלום וברכה.