עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

תספורת שיצאה לא כפי שציפתה הלקוחה גם לאחר ששלחה תמונה לדוגמא ולא ניתן לתקן זאת

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 21.12.2022

שאלה:

הייתי אצל ספרית וכשקבעתי תור אצלה שלחתי לה שני תמונות של השיער שלי ודוגמא מה אני רוצה. הגעתי אליה במיוחד מעיר אחרת אחר המלצות שהיא מקצועית ממש. והתוצאה לא כמו שרציתי. ויותר מזה היא גזרה לי חלק מסויים שביקשתי בצורה ספציפית ממש בצורה שאי אפשר לתקן, ולא כך נדרש ממשהי מקצועית. שילמתי לה ואני ממש לא מרוצה כי אני יודעת שחלק מהתספורת (הפוני, זה הפנים שלי) אי אפשר לתקן עד שיצמח השיער שוב. וגם אם היא תתקן, עדיין זה לא התוצאה שרציתי. ביקשתי ממנה החזר אפי' מינוס כמה אחוזים והיא לא מוכנה להחזיר, היא אומרת שאם אני רוצה, היא יכולה לתקן לי. ואכן היא לא יכולה לתקן לי עד שיצמח שוב. וכאשר פניתי אליה בטענה זו, היא השיבה יש יותר מרוצים יש פחות ואני נסיתי לעשות הכי דומה. אני טוענת שזה בכלל לא דומה. וכך גם שאלתי את חברתי והיא גם השיבה לי שזה אינו דומה. האם מבחינת ההלכה אני זכאית להחזר או לא? יש לציין שאפי' נכנסתי לחנות לקנות כובע מרוב שהתביישתי להסתובב כך.

תשובה:

תנן במסכת ב"ק (צח:) נתן לאומנין לתקן וקילקלו, חייבין לשלם. נתן לחרש שידה, תיבה ומגדל לתקן וקילקל, חייב לשלם. והבנאי שקיבל עליו לסתור את הכותל ושבר את האבנים או שהזיק, חייב לשלם. היה סותר מצד זה ונפל מצד אחר פטור, ואם מחמת המכה, חייב, ע"כ. וכ"פ בש"ע (סי' שו ס"ב). ואיתא עוד במשנה (ק:) הנותן צמר לצבע והקדיחתו יורה, נותן לו דמי צמרו. צבעו כאור (היינו כעור. רש"י שם ד"ה צבעו) אם השבח יותר על היציאה, נותן לו את היציאה. ואם היציאה יתירה על השבח נותן לו את השבח. לצבוע לו אדום וצבעו שחור, שחור וצבעו אדום. רבי מאיר אומר, נותן לו דמי צמרו. רבי יהודה אומר, אם השבח יתר על היציאה נותן לו את היציאה ואם היציאה יתר על השבח נותן לו את השבח. וכ"פ בש"ע (שם ס"ג) וז"ל, נתן צמר לצבע והקדיחו יורה, נותן לו דמי צמרו. צבעו כעור, או נתנו לו לצבעו אדום וצבעו שחור שחור וצבעו אדום, נתן עצים לחרש לעשות מהם כסא נאה ועשה כסא רע או ספסל, אם השבח יתר על ההוצאה, נותן בעל הכלי את ההוצאה. ואם ההוצאה יתירה על השבח, נותן לו את השבח בלבד וכו', ע"כ. והנה הכא שביקשה ממנה לעשות כדוגמא שהראתה לה ולא עשתה לה כך, דמי לדין של לצבוע לו אדום וכו'. ואין לטעון שהראתה לה איך לספר ואף פעם אי אפשר לדייק לגמרי. חדא, אה"נ אם השינוי לא ניכר כמעט בכלום, טענה תתקבל. אבל היכא שהשינוי הוא ניכר וכך גם מעידים אחרים. ובפרט כאשר היא מתביישת לצאת כך לרחוב כמו שהעידה שקנתה אף כובע בשביל זה, בודאי שאין חייב לשלם לה והיא חייבת להחזיר לה את מלא הכסף חזרה.