בש"ע (סי' כב ס"א) כתב לברך ברכת 'שהחיינו' על טלית ולא חילק בין טלית גדול לטלית קטן. והנה הבא"ח (פ' בראשית ס"ז) כתב, הלובש טלית חדש יברך 'שהחיינו' אחר ברכת 'להתעטף' וטלית קטן אין מברכים עליו 'שהחיינו' דאין דרך לעשות מדבר חשוב שיהיה שמח בו. ואם עשאו מדבר חשוב שהוא שמח בו, יברך 'שהחיינו', ע"כ. וכ"כ בחסד לאלפים [סי' כב ס"ק א. ושם כתב ונראה דבטלית קטן אם עשאו מדבר שאינו חשוב ואינו שמח בו, לא יברך 'שהחיינו'. צ"ע האם בעינן תרתי או אפי' אם אינו חשוב אבל שמח בו יברך 'שהחיינו'. ועי' בכה"ח (סופר, ס"ק ה) שציטט את בעל החסד לאלפים וכתב אבל אם עשאו מדבר חשוב שהוא שמח בו יברך 'שהחיינו'. ומשמע שאם הוא דבר חשוב פסיק רישיה ששמח בו ואינו תרתי]. ויש לעי' מה כוונת הבא"ח שכתב דבר חשוב, במה נמדדת החשיבות. ונראה שדבר חשוב הכוונה למאי דאיתא בברכות (נד.) בנה בית חדש וקנה כלים חדשים אומר 'ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'. והתוס' (ברכות נט ע"ב ד"ה ור"י) כתבו בשם ר"י דדווקא בגדים חדשים דומיא דבית חדש נקט כלים חדשים, אבל שאינם חשובים כ"כ כמו מנעלים ואנפילאות וחלוק וכיוצא בהן, אין צריך לברך, ע"כ. והרא"ש (ברכות, פ"ט סי' טז) כתב, ויראה לי הכל לפי מה שהוא אדם דיש עני ששמח בחלוק יותר מעשיר בכלים חשובים כדאיתא בנדרים (מט:) דרבי יהודה שלא היתה לו אלא גלימא רעועה וכד נפקא דביתהו לשוקא מיכסיא ביה וכד נפיק ר"י לצלויי הוי מיכסי ומצלי וכד מיכסי ביה, הוה מברך 'ברוך שעטר מעיל' לפי שהיה חשוב עליו כמעיל לעשיר, ע"ש. ובתרומת הדשן (סי' לו) כתב, דיש לנהוג כד' התוס' שלא לברך על כלים שאינם חשובים כלל כגון חלוקים וכו', וכהאי גוונא כלים שרגילים לסתם בני אדם להתחדש להם. אבל כלים חשובים קצת כגון מלבושים של בגד צמר, דמי לדבר הבא מזמן לזמן דסתם בני אדם לפרקים מועטים מתחדשים להם, ע"ש. ובד' חמודות (שם ס"ק נה) יישב את ד' התוס' מהגמ' בנדרים דהתם מיירי במלבושים חשובים קצת ולכן ר"י בירך, ע"ש. וז"ל הש"ע (סי' רכג ס"ו), על דבר שאינו חשוב כל כך, כגון חלוק או מנעלים ואנפלאות (פי', מנעלים קטנים שחופין רוב הרגל) אין לברך עליהם. ואם הוא עני ושמח בהם יברך, ע"כ. הרי שהש"ע פסק כד' הרא"ש. אמנם הרמ"א שם כתב, וי"א דאפי' עני אינו מברך על חלוק ומנעלים וכדו', וכן נוהגין, ע"כ. ופסק כד' התוס' ותרומת הדשן. ויוצא מכאן שסתם דברים חשובים המתחדשים להם לפרקים מועטים, מברך, דדמי לדברים הבאים מזמן לזמן, אבל במאי דנקטו הני ראשונים והרמ"א שהם רגילים להתחדש לסתם בני אדם ואינם חשובים לא יברך 'שהחיינו'. והכי הלכתא דסב"ל וכמו שפסקו האחרונים (פמ"ג, דרך חיים ועוד). וכ"פ בחזו"ע (ברכות, עמ' תג ס"ח). ובילקו"י (ברכות, ח"ג עמ' תקצה. וכ"ה בשו"ת הראשון לציון ח"א סי' כח ובעין יצחק ח"ג עמ' שעה) כתב שעל חלוק ומנעלים וגרביים שאינם חשובים כ"כ, אין מברכים עליהם 'שהחיינו' ומטעמא דסב"ל דאמרינן אפי' נגד הש"ע [ובפרט שהרי"ף והרמב"ם לא גילו דעתם בדין זה, האם העני יברך על כלים פשוטים, נראה דסברי כהתוס' שלא לברך. ודלא כמו שכתב בשו"ת אול"צ (פמ"ו ס' ס) שעל בגדי לילה (פיג'מה) אם שמח בהם מברך עליהם 'שהחיינו'. ובבאו' (שם) כתב דהכי דעת הש"ע שהכל תלוי בבגדים ששמח בהם ולכן בגדי לילה הדבר תלוי אם שמח בהם, ע"ש. ולא חשש לספק ברכות כד' האחרונים הנ"ל, שהרי רוב העולם לא שמחים מקניית פיג'מה. וע"ע בס' ברכת יוסף להגר"י ידיד, ח"ב עמ' קיז והלאה]. ובאמת יש לעי' בזה איך אפשר להגדיר בטלית קטן גדר של חשיבות. וצריך לומר שבגד צמר הוי חשוב ובגד כותנה לא חשוב משום שהכותנה זולה וממילא אין בה חשיבות. ועי' גם בשו"ת הר צבי (ח"א סי' כא) שחילק בטלית קטן בין בגד חשוב ללא חשוב. ואמנם לא הגדיר מהו גדר החשיבות. גם בשו"ת אגרות משה (ח"ג חאו"ח סי' פ) כתב דמברך על טלית קטן רק למי שחשוב לו, אבל לסתם בני אדם, אין זה בגד חשוב כ"כ, ואף אם חשוב לו מחמת המצוה, אין לברך, ומש"כ בש"ע לברך על טלית 'שהחיינו', יש לחלק בין טלית גדול לקטן, ע"כ. וכ"כ בספר הליכות שלמה (תפילה, פ"ג הע' 47) שהגרש"ז אויערבאך לא נהג לברך על ט"ק 'שהחיינו', ע"ש. וע"ע בפסקי תשובות (ח"א עמ' רב) שכתב דט"ק בזמנינו אינו בגד יקר ואין בקנייתו משום שמחה ומחליפים אותו לעיתים קרובות, לכן אין לברך 'שהחיינו', ע"ש. וכ"כ גם בשונה הלכות (סוס"י כד) דבזמנינו כנראה אין כ"כ שמחה בט"ק ואין לברך 'שהחיינו', ע"ש. ועי' בשו"ת רבבות אפרים (ח"ו סי' ט). שו"ר שאכן בברכת ה' (ח"ד עמ' קע) כתב לחלק בין טלית קטן מצמר שיברך 'שהחיינו' משום שהוא בגד חשוב לבין טלית קטן העשוי מכותנה שאינה חשובה כ"כ בעיני רוב בני אדם ואין לברך עליה 'שהחיינו' אף ששמח בה, ע"ש. וכ"כ בשו"ת הראשון לציון (שם), ע"ש. וכ"כ בס' ברכת השיר והשבח (עמ' לט) דאם הוא ט"ק מצמר ושמח בה, יברך וכן אם הוא מבד משובח ושמח, מברך, ע"ש. הלכך להלכה, הקונה טלית קטן העשויה מצמר ושמח בה יברך 'שהחיינו' אבל הקונה טלית קטן מבד זול כגון כותנה, אין לו לברך ברכת 'שהחיינו'. וכן אם קונה טלית קטן לעיתים תכופות ואין לו בה שמחה כ"כ, אין לו לברך 'שהחיינו'.