עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

לצערינו הרב מחלקים עיתונים חילוניים חינם בכל יום, וכן ביום שישי המלאים בתמונות שחץ ובלשון הרע ורכילות וישנם אנשים "דתיים" שלוקחים אותם כדי לקראם, האם יש היתר לזה?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 10.07.2022

שאלה:

לצערינו הרב מחלקים עיתונים חילוניים חינם בכל יום, וכן ביום שישי המלאים בתמונות שחץ ובלשון הרע ורכילות וישנם אנשים "דתיים" שלוקחים אותם כדי לקראם, האם יש היתר לזה?

תשובה:

הנה בחומר הסתכלות וקריאה בעיתונים כעין אלו כתב מרן בש"ע (סי' שז סט"ז) וזה לשונו: מליצות ומשלים של שיחת חולין ודברי חשק, כגון ספר עמנואל, וכן ספרי מלחמות, אסור לקרות בהם בשבת. ואף בחול אסור משום "מושב לצים", ועובר משום "אל תפנו אל האלילים" (ויקרא יט, ד) לא תפנו אל מדעתכם. ובדברי חשק, איכא תו משום מגרה יצר הרע ומי שחיברן ומי שהעתיקן, וא"צ לומר המדפיסן מחטיאים את הרבים, ע"כ. וראה עוד במ"ב (שם ס"ק סא – סב). ועל זה אמרו חז"ל, גדול המחטיאו, יותר מן ההורגו. ואלישע אחר יצא לתרבות רעה משום שנשרו ספרי מינים מחיקו (עי' תוס' חגיגה טז.). וכתב מורנו הראש"ל בילקו"י (הלכות כיבוד אב ואם ח"ב עמ' מא) שאין לבן לשמוע לאביו שמבקש לקנות לו עיתון חילוני משום שהוא חפצא של איסור, ואסור לתת לאביו דבר איסור, ודומה לנותן כוס יין לנזיר שאסור, ע"ש. ומותר לקרוע עיתון חילוני ואין בזה איסור "בל תשחית" משום שהוא דבר איסור (עי' בשו"ת תורה לשמה סי' ת ובשו"ת שלמת חיים סי' תשעו). וכל הקוראם בציבור או מעיין בהם הרי הוא מחלל שם שמים. וידוע שעוון חילול ה' אין לו כפרה. וכן אסור לגעת בעיתון חילוני בשבת שהוא מוקצה מחמת גופו (ראה חזו"ע שבת ח"ג עמ' לב). וכל גדולי ישראל בעבר התריעו על זאת. וזה היה לפני חמישים ושישים שנה, ומה נענה היום שהפריצות גברה הרבה יותר מבעבר עשרת מונים. ומרן זצוק"ל בשו"ת יביע אומר (ח"ו חאו"ח סי' יב) הביא שהפוסקים קראו על המביא דברים כעין אלה לתוך ביתו את הפסוק "לא תביא תועבה אל ביתך", וכ"ש מי שיש לו ילדים בבית, שמכשילם ומוציאם לרשות הסטרא אחרא, ועובר משום "אל תשכון באהלך עולה", ע"ש. וע"ע בספרו ענף עץ אבות (עמ' רו) מה שכתב בזה. ועי' עוד בספר השיעור השבועי (שנת תשע"ז, עמ' תיט). ומי שקורא בעיתונים אלה, אפשר שהוא פסול לעדות כמבואר בש"ע [חו"מ סי' לד ס"ג וסי"ז ובעוד סעיפים שם. וכ"כ מרן זצוק"ל בספרו ענף עץ אבות (עמ' שסג). וראיתי בחוברת 'מרן הרב עובדיה' להג"ר דוד נקי שליט"א (עמ' 67) שהביא תשוב מכתי"ק של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שהשיבו לענין עד הרואה במכשיר טלויזיה שמסתמא היה שוגג ולא קיבל תוכחה מתלמיד חכם כמו שכתב החזון איש (יו"ד סוס"י ב) ולא שמיעא ליה איסורא, נראה שהוא כשר לעדות בדיעבד ואין צריך קידושין אחרים. ועי' בכיוצ"ב בספרו יביע אומר (ההוצאה החדשה, ח"י חאו"ח סי' ח בגליונות וביאורים. ושם בחאה"ע סי' לב ד"ה אמר המחבר. ובח"ט חאה"ע סי' לג), ומינא נלמד לכל הצופה במכשירי טלפון למיניהם בדברים לא צנועים]. הלכך להלכה, הקורא בעתונים חילוניים מכל סוג שהם, עובר בכמה וכמה איסורים המנויים למעלה, ואפשר שהוא פסול לעדות (כ"ש אם הוא "דתי" וקורא בעיתונים אלה שהרי יודע שהדבר אסור ובכל זאת קורא אותם). וה"ה למוכרם או למחלקם. ובשבת הם מוקצה מחמת גופו ואסור לנגוע בהם כלל (אלא אם כן הוא שומרו כדי לעטוף בו איזה דבר, שאז אינו מוקצה. חזו"ע שם).