עדים שחתמו מתחת לב' שיטין בכתובה טיפול בפוריות חנות האינטרנט בשבת אכילה מהמקרר של המלון

נתקלתי בשאלה לאחר קריאה בילקו"י (סי' קס) שם כותב הרב שאם אין לו מים, בשעת הדחק יכול ליטול ידיו לסעודה גם במשקאות בעלי צבע (שכר, קפה, תה) אך האם גם מברכים על נטילה כזו? או שמא רק נוטלים ולא מברכים?

שם הרב המשיב: // נושא:  // תאריך התשובה: 28.07.2022

שאלה:

נתקלתי בשאלה לאחר קריאה בילקו"י (סי' קס) שם כותב הרב שאם אין לו מים, בשעת הדחק יכול ליטול ידיו לסעודה גם במשקאות בעלי צבע (שכר, קפה, תה) אך האם גם מברכים על נטילה כזו? או שמא רק נוטלים ולא מברכים?

תשובה:

: בש"ע (סי' קס ס"ג) הביא ג' דעות בדין נטילת ידיים בשאר משקין. יש אומרים שאך ורק במים ניתן ליטול ידיים (ראב"ד הו"ד בראש ברכות פ"ו סי' לא). ויש אומרים שגם יין כשר לנטילת ידיים (הרשב"א תורת הבית ב"ו ש"ב). ויש אומרים שיין אסור בנטילה אולם במי פירות (מיצים למיניהם) ניתן ליטול ידיים אבל רק בשעת הדחק כשאין לו ברירה (רש"י ברכות נ: ד"ה ונוטלין). והנה המ"ב (שם ס"ק סד) הכריע כדעה זו. לכן מי פירות מותר ליטול בהם רק בשעת הדחק. ובשער הציון (שם ס"ק סט) כתב דלא יברך על נטילה זו ולכשיזדמן לו מים לאחר מכן, נכון ליטול בשנית, ע"ש. וכ"כ הבא"ח (פ' אחרי מות – קדושים ש"ר סי"ח). וכ"כ בכה"ח (שם ס"ק סט). וכ"כ בשו"ת אול"צ (ח"ב פמ"ו ס"ד) [והוסיף בשו"ת אול"צ (שם) שמיץ שלא נפגע צבע המים כמו 'לימון – ליים', או סודה כשרים לנטילת ידיים ואינו כמי פירות. ולפ"ז ה"ה במים עם טעמים]. ולכן להלכה, אם אין לו מים ונוטל בשאר משקין, אין לו לברך על נטילה זו.